Family environments of high achieving students: A qualitative study on Bosphorus University students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yüksek Başarılı Gençlerin Aile Ortamları: Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri Üzerine Kalitatif Bir Çalışma Şebnem Gökbörü İmeryüz Bu araştırma aile ortamının yüksek başarı Üzerindeki etkilerini araştırmak amacı taşımaktadır. Aile ortamınım belirleyen üç faktör grubu ve ilgili alt değişkenler belirlenmiştir. Demografik faktör grubu içinde aile büyüklüğü, ebeveynlerin eğitim seviyeleri ve meslekleri, aralarındaki medeni durum ve ilişkilerinin niteliği incelenmiştir. İkinci faktör grubu olarak ebeveynlerin çocuklara yönelik davranışları ile ilgili olan faktörler ele alınmıştır. Bu gruba ebeveynlik tarzı, ebeveynlerin beklentileri, çocuğun okul hayatında yer almaları ve çocuklara yönelik farklı tutumları girmektedir. Üçüncü faktör grubu ise kardeşlere ait faktörlerden oluşmaktadır. Yapısal ve ilişkisel olarak iki kısımda incelenen bu faktörler şunlardan oluşmaktadır, kardeşlerin doğum sırası, aralarındaki yaş farkı, cinsiyet kompozisyonu ile kardeşler arasındaki ilişkinin doğası, ilişkideki olumlu boyutlar ve ilişkideki olumsuz boyutlar. Örneklem grubu, Üniversite Seçme Smavı'nda (ÖSS) Boğaziçi Üniversitesi'ni sayısal ve eşit ağırlık puan türlerinde en yüksek puanlarla kazanan öğrencilerden araştırmaya katılmaya gönüllü olan otuz öğrenci ile yüz yüze derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Araştırma sonucunda, faktör grupları açısından bakıldığında öncelikle demografik faktör grubunun ve ardından ebeveyn ile çocuk arasındaki ilişkiye ait faktörlerin yüksek basan üzerinde üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Kardeşlere ait faktörlerin ise basan üzerinde direk etkisi görülmemiştir. vı ABSTRACT Family Environments of High Achieving Students: A Qualitative Study on Bosphorus University Students by Şebnem Gökbörü îmeryüz The purpose of this study is to investigate the effects of family environment on high achievement. Three groups of factors and related sub-factors were identified. Within the group of demographic factors, family size, educational levels and occupations of the parents, and marital status of the parents and quality of the relationship between them were studied. As the second group, the factors that are related with the attitudes of parents towards their children, namely parenting style, expectation of parents from their children, involvement of parents in the schooling of children and differential treatment of parents toward their children, were considered. The last group of factors is sibling factors that was studied in two categories: structural and relational sibling factors. The structural factors were birth order of siblings, age spacing between siblings, and gender composition of siblings, while the relational factors were nature of the relationship between siblings, and positive and negative dimensions that exist in the sibling relationship. The sample group was formed by the students of Boğaziçi University who had obtained highest numerical and equal weight subject scores in the university entrance exam (OSS). In-depth interviews were conducted with a number of 30 students who accepted to participate in this study voluntarily. The results of this study showed that primarily demographic factors and then parent-to-child factors affected the high academic achievement. As for sibling IVfactors, the findings of this study showed that those factors did not have a direct effect on academic achievement.
Collections