Verbal and nominal functional categories of a Turkish speaking autistic child
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Otizm, dil ve toplumsal iletişimi etkileyen nöro-gelişimsel bir bozukluktur.Bu çalışmada Türkçe konuşan otistik bir çocuğun ad nitelikli ve eylemsi ulamları neşekilde kullandığı incelenmektedir.Türkçe konuşan otistik çocuğun doğal konuşma örneklerinden oluşan veriler deneğinsözdizimsel gelişim açısından akranlarından geride olduğunu ortaya koymaktadır. Deneğinözellikle ad nitelikli ve eylemsi ulamları kullanımında farklılıklar bulunduğunu ortayakoymaktadır. Autism is a neuro-developmental disorder which affects social communication and languagefacilities.The present study investigates the production of nominal and verbal functional categories by aTurkish speaking autistic child.The data which consisti of spontaneous speech samples of the autistic child suggest that thesubject differs from his normally developing peers with respect to the projection of nominaland functional categories,The subject´s syntactic development is severely delayed. The subject´s syntactic developmentis severely delayed. The subject´s grammar show deviances related to verbal and nominal andfunctional categories,
Collections