Palace politics and the rise of the chief black eunuch in the Ottoman empire
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Saray Politikaları ve Darüssaade Ağasının Osmanlı İmparatorluğu'nda YükselişiYıldız KarakoçBu çalışma darüssaade ağasının önemli bir harem figürü olarak ortaya çıkışınıOsmanlı devletinin ve sarayının Süleyman sonrası dönemde geçirdiği dönüşüm bağlamındainceler. Bir yandan hanedan ailesinin Topkapı Sarayı'na yerleşmesiyle saray sakinleri vepersonel sayısının artması, diğer taraftan sultanın ve hanedanın diğer üyelerinin yeni hamilikağları yaratmak istemeleriyle sarayda yeni bir kurumun oluşumuna neden olduğunutartışırken; bu durumun siyah hadımlara hatırı sayılır bir güç ve nüfuz kullanmaları için uygunbir ortam hazırladığını iddia eder. Bununla birlikte, darüssaade ağasının yükselişi pürüzsüzbir süreç değildi. Aksine, bu yükseliş darüssaade ağaları ve harem de dahil sarayın tümidaresinden sorumlu olan beyaz hadım ağalar, babüssaade ağaları, arasında güçmücadelelerine neden olmuştu.Bu çalışma darüssaade ağalığının kurumsallaşmasından sonra baş hadım ağalarınınOsmanlı politikalarında oynadıkları önemli rolleri, esas itibariyle çağdaş kroniklere veseçilmiş arşiv belgelerine dayanarak tartışır. Darüssaade ağalarının nasıl büyük güç ve nüfuzkazandıklarını izah etmek için, baş hadım ağalarının kariyer süreçlerini saraya girmelerindengörevden alınmalarına veya emekli olmalarına kadar değerlendiren kısa bir araştırma sunar.Ayrıca siyah hadımların sarayda yaşadıkları mekanları ve saray törenlerinde oynadıklarırolleri tartışır.Son olarak, bu çalışma köle, siyah ve hadım olan darüssaade ağalarının güçlü sarayyetkilileri olarak Osmanlı toplumunda nasıl algılandığıyla ilgilenir. Bu bağlamda bu çalışmabir taraftan hadım ağaların toplum tarafından algılanışının, diğer taraftan siyah ve beyazhadım ağalar arasındaki güç mücadelesinin, bu ağaların tâbileri tarafından yazılan bir dizimetne nasıl yansıdığını sorgular. Özellikle Mustafa Âlû'nin Hâlâtü'l- Kâhire adlı eserini, buviiigüçlü ağaları ziyadesiyle eleştiren ve toplumun siyahlar hakkındaki olumsuz stereotipinikullanarak ağaların statüsünü zayıflatmaya çalışan bir metin olarak analiz ederken,Etiyopyalıların iyi niteliklerini yüceltmek için yazılan eserleri darüssaade ağalarınınkendilerine yöneltilen eleştirilere cevap verme çabaları olarak değerlendirir.ix ABSTRACTPalace Politics and the Rise of the Chief Black Eunuch in the Ottoman EmpirebyYıldız KarakoçThis study investigates the emergence of the chief black eunuch or thedarüssaade agha as a pivotal harem figure in the context of the transformation of the Ottomanstate and royal household in the post-Süleymanic era. It is argued that the consolidation of theroyal family in the Topkapı Palace and the increase in the number of palace residents andpersonnel, on the one hand, and the desire of the sultan and other members of the royal familyto create new networks of patronage, on the other, necessitated the creation of the new officeand created a suitable environment for black eunuchs to wield considerable power andinfluence in the Ottoman Empire. The rise of the chief black eunuchs, nevertheless, was not asmooth process, and involved a power struggle between them and the chief white eunuchs,who were formerly in charge of administering the entire palace, including the imperial harem.Relying mainly on the chronicles of the period and selected archival documents, thisstudy also discusses the important roles played by the darüssaade aghas in Ottoman politicsafter the institutionalization of their office. To illustrate the ways in which the chief blackeunuchs came to exercise great power and influence, it provides an overview of the careerpaths of the chief black eunuchs from their entry into the palace to their dismissal orretirement, and discusses the quarters in which they lived and the roles they played in royalceremonials.Finally, this study considers how the chief black eunuchs were perceived in Ottomansociety at large as powerful officials who also happened to be slaves, black and castrated.While doing that it also shows how the power struggle between the white and black eunuchswas reflected in a series of texts written by their clients. Specifically, Mustafa Âlû?sviDescription of Cairo is analyzed as a text that was highly critical of these powerful officialsand which sought to undermine their status by playing on society?s negative stereotypes ofblacks, while a number of treatises written in praise of the good qualities of the Ethiopians arediscussed in relation to the efforts of the chief black eunuchs to answer to their critics.vii
Collections