Validity, reliability and partial norm study of the Turkish teachers acceptance-rejection/control questionnaire child short form
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, çocukların öğretmen red-kabul ve davranış kontrolüalgılarını değerlendirmek amacıyla Rohner (2002) tarafından geliştirilen ÖğretmenKabul-Red/Kontrol Ölçeği Çocuk Türkçe Kısa Formu'nun (Türkçe ÖKRÖ/K Çocuk)geçerlik, güvenirlik ve kısmi normlarını belirlemektir. Ölçek Sıcaklık/Sevgi,Saldırganlık/Kin, lgisizlik/ hmal ve Ayrıştırılmamış Reddetme adlı dört alt ölçektenve bağımsız olan Kontrol ölçeğinden oluşmaktadır ve toplam 29 maddesi vardır.Çalışma örneklemi stanbul'daki altı farklı okul ve üç farklı Sosyo-ekonomikseviyeden gelen 503 adet 4. ve 5. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Test- tekrar testçalışması için ölçek 253 öğrenciye tekrar uygulanmıştır.Ölçeğin iç tutarlılığı, madde-toplam, madde-alt ölçek, alt ölçek-toplam, altölçek-alt ölçek ilgileşim katsayıları hesaplanarak ve her bir alt ölçek için ve Kontrolölçeği için ve bütün ölçek için Cronbach Alpha değerleri bulunarak hesaplanmıştır.Madde-toplam ilgileşim katsayılarının .31 ile .64 arasında değiştiği ve tüm ölçeğinCronbach Alpha değerinin .90 olduğu bulunmuştur (p<.01). Ayrıca, test-tekrar testgüvenirliği .76 olarak saptanmıştır (p<.01).Ölçeğin uyum geçerliği, öğrencilerin ölçekten aldıkları puanlarla AlgılananÖğretmen Davranışları Ölçeği'nden (AÖDÖ) ve Algılanan Sosyal DestekÖlçeği/Öğretmen Desteği Alt Ölçeği'nden (ASDÖ/ÖDAÖ) aldıkları puanlararasındaki ilgileşim katsayılarının Pearson Product Moment Korelâsyon tekniğikullanılarak hesaplanmasıyla bulunmuştur. Ölçeğin AÖDÖ ile arasında .82,ASDÖ/ÖDAÖ ile de -.79 ilgileşim katsayısı bulunmuştur (p<.01).Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için faktör analizi yapılmış ve ölçeğin 4faktörden oluştuğu görülmüştür. ki faktör ile analiz yapıldığında ise, beklenildiğivigibi, genel red maddelerinin F 1 etrafında ve sıcaklık/sevgi maddelerinin F 2etrafında toplandığı görülmüştür.Ölçeğin normları yaş, cinsiyet, okul sosyo-ekonomik seviyesi, dönem notortalaması, öğretmen cinsiyeti, anne ve baba eğitim seviyesi, anne ve baba çalışmadurumu ve ailedeki çocuk sayıları üzerinden ortalama ve standart sapmalarıhesaplayarak belirlenmiştir. Tek yönlü Varyans Analizi ve Scheffe tekniği sonuçları,algılanan öğretmen reddi açısından, öğrenci cinsiyetleri (F=15.81; p<.001), öğretmencinsiyetleri (F=6.04; p<.05) ve dönem not ortalamaları grupları arasında istatistikûolarak önemli farklar olduğunu göstermiştir. Erkek öğrencilerin ve not ortalamasıdüşük olan öğrencilerin daha yüksek red algıladıkları ve erkek öğretmenlerden dahayüksek red algılandığı görülmüştür.Genel olarak, çalışmanın sonuçları göstermiştir ki, Türkçe ÖKRÖ Çocukformu, çocukların öğretmen kabul-red algılarını ölçmek için oldukça geçerli vegüvenilir bir ölçektir ancak öğretmen kontrolü algısı formunun yenilenmeyegereksinimi vardır.vii Validity, Reliability, and Partial Norm Study of the Turkish Teacher?s Acceptance-Rejection/Control Questionnaire Child Short FormbySemra YıldırımThe purpose of the present study is to establish the validity, reliability, andpartial norms of the Turkish Teacher Acceptance-Rejection/Control QuestionnaireChild short form (Turkish Child TARQ/Control) that was developed by Rohner(2002) and revised by him (2004) to assess the perceived teacher acceptance-rejection and behavioral control. The instrument consists of four subscales, namely;Warmth/Affection, Hostility/Aggression, Indifference/Neglect, and UndifferentiatedRejection, and a separate Control scale. It has 29 items.The sample of the study was composed of 503, 4th and 5th grade studentscoming from six different primary schools and three different SES levels in Istanbul,and 253 of them were readministered the instrument for investigating the temporalstability of the instrument.Internal consistency of the instrument was determined by computing thecorrected item-total correlation, which was found to be ranging between .31 and .64,item-subscale, subscale-total, subscale-subscale correlations and Cronbach Alphavalues for the total scale, that is .90 (p<.01), for its subscales, and for the separateivControl scale. Test-retest reliability coefficient was found to be .76 (p<.01) for thetotal scale.The concurrent validity of the instrument was computed by correlating thesubjects? Child TARQ scores with their scores on the Perceived Teacher BehaviorInventory (PTBI) and The Teacher Support Subscale of the Perceived Social SupportScale-Revised (PSSS-R/TSss). The Pearson Product Moment Correlation techniqueyielded a correlation coefficient of .82 with the PTBI and -.79 with the PSSS-R/TSss(p<.01).Factor analysis that was carried out for determining construct validity of theinstrument yielded four factors. When analyzed with two factors, rejection itemsclustered around F 1 and warmth/affection items clustered around F 2, as expected.The partial norms of the instrument were established on age, gender, schoolSES, self-reported semester point average, teacher gender, mother and fathereducation, mother and father employment status, and number of children in thefamily by using the means and standard deviations. One-way Analysis of Varianceand Scheffe procedure results indicated significant differences in perception ofteacher rejection in relation to gender (F=15.81; p<.001), teacher gender (F=6.04;p<.05), and SPA (F= 4.51; p<.001), such that males perceived higher rejection, maleteachers were perceived to be more rejecting, and low SPA students perceived higherrejection.Overall, the results of the present study indicated that the Turkish ChildTARQ is a highly reliable and valid instrument to be used with children for assessingtheir perceptions in terms of teacher acceptance-rejection while the Control scaleassessing perception of behavioral control by teachers needs some revision.v
Collections