The Contributions to foreign language reading comprehension of the selected individual-difference variables
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Seçilen Bireysel Farklılık Değişkenlerinin Yabancı DildeOkuduğunu Anlamaya Göreli KatkılarıNeslihan AslanBu tezin iki amacı vardır. İlki, aşağıda belirtilenbireysel-farklılık değişkenlerinin yabancı dilde okuduğunuanlamaya göreli katkısının incelenmesidir: metnin içeriğihakkında sahip olunan önbilgi, konuya duyulan ilgi, İngilizcedilbilgisi yeterliliği, cinsiyet, İngilizce'de okuma güdüsü,ve biliş bilgisi farkındalığı. İkinci amaç ise, bu bireyselfarklılıkların yabancı dilde okuduğunu anlamaya göreli katkısıile metnin zorluk düzeyi arasındaki ilişkininaraştırılmasıdır.Boğaziçi Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu'nda,akademik amaçlı İngilizce öğrenmekte olan 66 öğrenci buçalışmaya katılmıştır. Veriler, biri orta, diğeri ileri-düzeyiki metin için hazırlanmış, metnin içeriği hakkında sahipolunan önbilgiyi ve konuya duyulan ilgiyi ölçen testler,İngilizce'de okuma güdüsü ve biliş bilgisi farkındalığıanketleri yoluyla toplanmıştır. Katılımcıların okuduğunuanlama düzeyleri hatırlama protokolü yöntemiyle ölçülmüştür.Veriler, hiyerarşik çoklu regresyon yordamıyla incelenmiştir.Sonuçlar, katılımcıların İngilizce'de okuduğunuanlamasındaki varyasyonun %54'ünün, aşağıda belirtilenbireysel-farklılık değişkenleri tarafından açıklandığınıgöstermiştir: açıkladıkları varyasyonların önem sırasına göreviiideğişkenler; İngilizce dilbilgisi yeterliliği, İngilizce'deokuma güdüsü, ve metnin içeriği hakkında sahip olunanönbilgidir. Ayrıca, incelenen bireysel farklılıkların yabancıdilde okuduğunu anlamaya göreli katkısının metnin zorlukdüzeyine göre faklılık gösterdiği saptanmıştır. The Relative Contributions to Foreign Language ReadingComprehension of the Selected Individual-difference VariablesbyNeslihan AslanThis thesis has two main goals. First, the relativecontribution to foreign language reading comprehension of thefollowing individual-difference variables is explored: thereader?s prior knowledge on the text content, topic interest,linguistic proficiency in English, gender, motivation to readin English, and metacognitive awareness in English. Second,the relationship between the contribution to foreign languagereading comprehension of these individual-difference variablesand text difficulty is investigated.66 students studying English for academic purposes at theBoğaziçi University School of Foreign Languages took part inthe study. Data for the study were collected through topicinterest and prior knowledge tests prepared for each text (oneintermediate, one advanced-level text), a reading motivationquestionnaire, and a metacognitive awareness questionnaire.The participants? level of reading comprehension was assessedthrough recall protocol. Data were analyzed throughhierarchical multiple regression procedures.Results indicated that the following individual-differencevariables, in order of significance, accounted for 54% of thevariability in the English reading comprehension of theviparticipants: linguistic proficiency in English, motivation toread in English, prior knowledge of the text content. Besides,it was found that the relative contribution to foreignlanguage reading comprehension of individual-differencevariables (i.e.: prior knowledge, topic interest, gender,motivation to read, and metacognitive awareness) wasinfluenced by the difficulty level of the text.
Collections