The relationship among emotional intelligence, psychological adjustment and behavior problems during adolescence
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tez ÖzetiŞengül Hafızoğlu, ?Ergenlerde Duygusal Zeka, Ruhsal Uyum ve Davranış ProblemleriArasındaki İlişki?Bu çalışmanın amacı, 16-17 yaş grubu ergenlerde duygusal zeka, ruhsaluyum/uyumsuzluk ve davranış problemleri ilişkisini araştırmaktır. Buna ilaveten, çalışmadadavranış sorunlarının olası belirleyici etmenlerine de bakılmıştır. Toplam 84 katılımcıdan 41tanesi kadın, 43 tanesi erkektir.Duygusal zeka Bar-On tarafından 1997'de geliştirilen Bar-On Duygusal ZekaEnvanteri (Bar-On EQ-i) ile, genel ruhsal uyum/uyumsuzluk Rohner'in 1971 yılındageliştirdiği Kendini Değerlendirme Envanteri (PAQ) ile ve davranış sorunları Conners' ın1969 yılında geliştirdiği Conners' Öğretmen Derecelendirme Ölçeği (CTRS-28) ileölçülmüştür.Çalışmadan elde edilen sonuçlarda; duygusal zeka ve davranış sorunları arasındaanlamlı ve negatif bir ilişki saptanmıştır (r= -.25, p<.05). Analizlerde, duygusal zeka ve ruhsaluyum, ve ruhsal uyum ve davranış sorunları arasındaki ilişki anlamlı değildir.Bar-On EQ-i ile ölçülen duygusal zeka ve PAQ ile ölçülen ruhsal uyum/uyumsuzluk altölçekleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Yapılan regresyon analizlerinde davranışsorunlarını belirlemede, genel not ortalamasının en güçlü değişken olduğu, onu sırası ilekişilerarası ilişkiler alt testi (Bar-On EQ-i), öz saygı alt testi (Bar-On EQ-i) ve iyimserlik alttesti (Bar-On EQ-i) takip etmektedir.Çalışmanın sonuçları eğitim-öğretim programlarının düzenlenmesinde duygusalokuryazarlık ne duygusal zeka dikkate alınabilir. Duygusal zeka puanı daha yüksek olanöğrenciler, kendilerinin ve diğerlerinin duygularını anlamada, kişiler arası ilişkilerde,sorunları en etkin şekilde çözmede ve dürtülerini kontrol etmede diğerlerine göre daha iyidir(Goleman, 1995). Psikolojik danışmanlar ve rehberler, yaptıkları programlarda duygusalzekaya daha fazla yer vererek, davranış sorunlarının görülme sıklığını azaltabilir, olumlukişiler arası ilişkiler, empati ve etkin problem çözme becerilerini destekleyebilirler. Thesis AbstractŞengül Hafızoğlu, ?The Relationship Among Emotional Intelligence, PsychologicalAdjustment and Behavior Problems During Adolescence?The aim of the current study was to investigate the relationship among emotionalintelligence, psychological adjustment/ maladjustment and teacher-reported behaviorproblems of adolescents between ages 16 and 17 years. There were 84 adolescents (41females, 43 males). The study also looked at the possible predictors of behavior problems.Emotional intelligence was measured by Bar-On Emotional Quotient Inventory, Bar-On EQ-i (Bar-On, 1997), psychological adjustment/ maladjustment was measured byPersonality Adjustment Questionnaire, PAQ (Rohner, 1971) and behavior problems wasmeasured by Conners? Teachers? Rating Scale CTRS-28 (Conners, 1969).Results of the study displayed that there was a significant negative correlation betweenemotional intelligence and behavior problems (r= -.25, p<.05). However the relationshipbetween emotional intelligence and psychological adjustment, and psychological adjustmentand behavior problems were not statistically significant.Intercorrelations among subtests of emotional intelligence (measured by Bar-On EQ-i)and subtests of psychological adjustment/ maladjustment (measured by PAQ) revealedsignificant results as well.Stepwise regression analysis showed that GPA was the strongest predictor of behaviorproblems, followed by interpersonal relationships subtest of Bar-On EQ-i, self regard subtestof Bar-On EQ-i and optimism subtest of Bar-On EQ-i.Referring to the significant negative relationship between emotional intelligence andbehavior problems, the study results may be utilized in emphasizing emotional literacy andemotional intelligence in the school curriculum. Those students with higher scores inemotional intelligence are better in understanding their feelings and others? feelings, better ininterpersonal relationships, in dealing with problem situations and in controlling theirimpulses (Golemen,1995). Counselors and school psychologists may focus on emotionalintelligence in their counseling programs to reduce the prevalence of behavior problems andto foster good interpersonal relationships, emphatic skills and effective problem solvingabilities.
Collections