The end-state L2 acquisition of binding properties of English reflexives by adult Turkish learners of English
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, 2. dil olarak İngilizce öğrenen yetişkin Türk öğrencilerinin İngilizcedekidönüşümlü zamirlerin bağlanma özelliklerini edinimini araştırır. Özellikle, bu tezyetişkin Türk öğrencilerinin son aşamadaki İngilizce dilbilgilerinin yapısını,dönüşümlü zamirlerin bağlanma özelliklerinin edinimi açısından inceler. Bu şekilde,son aşamadaki 2. dil dilbilgisinde Evrensel Dilbilgisi kurallarının ulaşılabilirliğikonusunu sorgular.Tam Erişim modeli, 2. dil edinimi sürecinde, 2. dil öğrenenlerin ilk aşamadanson aşamaya kadar Evrensel Dilbilgisi'nin doğuştan gelen ilke ve kurallarınadoğrudan erişimleri olduğunu savunmaktadır. Bu modelin ışığında, bu tezdeEvrensel Dilbilgisi ilke ve kurallarına doğrudan erişimi olan 2. dil öğrenenlerin, 2.dilleri olan İngilizcedeki dönüşümlü zamirlerin bağlanma özelliklerini edineceklerinitahmin edilmektedir. Bu da, İngilizce öğrenen yetişkin Türk öğrencilerinin sonaşamadaki 2. dil dilbilgilerinin dönüşümlü zamirlerin bağlanması açısından İngilizcekurallarına yaklaşacaklarını gösterir.Bu çalışmaya, 2. dili İngilizce olan 35 yetişkin Türk katılmıştır.Katılımcıların hepsi, son aşamada İngilizce dilbilgisine sahip olduğu düşünülenİngilizce öğretmenleridir. Ayrıca kontrol grubunda anadili İngilizce olan 20 kişivardır. Dönüşümlü zamirlerinin bağlanma açısından, İngilizce öğrenen yetişkinTürklerin son aşamadaki İngilizce dilbilgilerinin Evrensel Dilbilgisi ilke vevi This thesis investigates the end-state second language acquisition (L2) of bindingproperties of English reflexives by adult Turkish learners to address the issue of UGavailability in the end-state L2 grammar.According to the Full Access Model, L2 learners have direct access to innateprinciples and parameters of Universal Grammar (UG) from the initial state to theend-state in the process of L2 acquisition. Following this model, in this thesis, Ipredict that L2 learners, having direct access, to UG will acquire binding propertiesof L2 English reflexives. That is, the end-state L2 grammar of adult Turkish learnersof English will converge on native English norms with respect to reflexive binding.35 adult Turkish speakers of L2 English participated in this study. They wereall English language teachers who are considered to be end-state L2 speakers. Inaddition, in the control group, there were 20 native speakers of English. Agrammaticality judgment task and a story-based truth-value judgment task were usedto examine whether the end-state L2 grammars of the adult Turkish learners of L2English are governed by the principles and parameters of UG in the context ofreflexive binding. The results of the two tests suggest that the L2 learner?s grammaris UG-constrained and that despite some differences between the L1 and L2, L2learners can accomplish the acquisition of L2 features in the end-state L2 grammar.v
Collections