Historiographic metafiction in postcolonial literature: Foe, wide sargasso sea and midnight`s children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu yüksek lisans tezi sömürge sonrası yazında tarihyazımsalüstkurmacanın kullanımını incelemeyi amaçlamaktadır. Geçmişin imgeselolarak (yeniden) kurgulanması, ezilenleri ve sömürülenleri merkeze oturtanalternatif öykülerin/tarihlerin anlatılmasına olanak sağlamaktadır. Birincilkaynakların ? John Maxwell Coetzee'nin Düşman, Jean Rhys'in Geniş BirDeniz ve Salman Rushdie'nin Geceyarısı Çocukları adlı eserleri?incelenmesi, ezilenlerin/sömürülenlerin temsil imkânı bulabileceği veotoritelerini kurabileceği ?yeni bir ses? olasılığını ortaya çıkarmaktadır.Temsiliyet konusu ve anlatıcı sesler arasındaki mücadele metinlerinincelenmesi sırasında ele alınan ana noktaları oluşturmaktadır. Bu ananoktalar aracılığıyla ?Kim kimi temsil eder??, ?Kim kimi temsil edebilir??ve ? `Yeni bir ses' yaratmak gerçekten mümkün mü?? gibi sorularıncevapları aranmaktadır. This M.A. thesis aims to scrutinize the use of historiographic metafiction inpostcolonial literature. The imaginative (re)construction of the pastprovides the opportunity to tell alternate stories/histories which place theoppressed and the colonized in the center rather than the margin. Theexamination of the primary sources, Foe by John Maxwell Coetzee, WideSargasso Sea by Jean Rhys and Midnight?s Children by Salman Rushdie,raises the possibility of a ?new voice? which will enable the oppressed/thecolonized to represent himself and establish his authority. The issue ofrepresentation and the struggle over the narrative voice(s) form the focalpoints for the examination of texts. Through these media, the answers forthe questions ?who represents whom??, ?who can represent whom?? and?is it really possible to create a `new voice??? are searched.
Collections