Modernization through dancing bodies in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Türk Devlet Balesi kurumlarının ilk otuz yılını incelemeyi hedeflemektedir.Öncelikle, Türk balesinin özneleri ile yapılan sözlü tarih görüşmelerini, ayrıca dönemingazete ve dergilerinde çıkan eleştiri yazılarını kaynak olarak kullanmaktadır.Çalışma altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, balenin, bir sanat dalı olarakoluşmasına ve Avrupa/Amerika'daki balenin kurumsallaşma sürecine bakan genel birdeğerlendirme sunulmaktadır. İkinci bölüm Türkiye'de dans teorisini oluşturan çalışmalarıgözden geçirmektedir. Üçüncü bölüm kendi içinde ikiye ayrılmıştır. Türk balesinin ilk eğitimkurumu, Ankara Devlet Bale konservatuarının oluşturulmasına ve bunu izleyen süreçte bukurumdan mezun olanlarla ilk profesyonel dans topluluğunun, Ankara Devlet BaleTopluluğunun kurulma hikâyesine odaklanan bu bölümün ardından; Türk balesinin önemliaktörlerinin tanıtıldığı ikinci bölüm gelir. İngiliz bale eğitmenleri ve koreografları Türkbalesini kuran kişiler olarak, Türk bürokratları devleti temsil eden resmi kimlikler olarak veson olarak da bu kurumlardan yetişen Türk dansçıları, bale sanatının Türkiye'deki ilktemsilcileri olarak incelenirler.Dördüncü bölüm, Türk balesinin kurumsallaşma sürecine odaklanarak bu sürecinsancılarını analiz eder. Beşinci bölüm, `ulusal' bir bale sanatının yaratılma çabalarına ve`ulusal'ı oluştururken yaşanan dönemin sanatsal, kültürel, politik tartışmalarına odaklanır.Farklı ulusallık kimlikleri ile ilgilenir. Altıncı ve son bölüm, Türk bale sanatçılarının kişiselhikâyelerini ve bu hikâyelerin içindeki toplumsal cinsiyet, tutku, hüsran ve arayışları diledökmeye çalışan; hafızalara ses bulmaya çalışan bir anlatıdır.Anahtar kelimeler: Türk balesi, kurumsallaşma, modernleşme, hafıza, kimlik The present study aims to explore the first thirty years of State Ballet Institutions ofTurkey. It was based primarily upon the oral interviews of Turkish ballet?s subjects and thecritics? reviews mostly published in journals and newspapers of the time.The study is divided into six chapters. An assessment of the foundation ofinstitutional ballet in the world constitutes the first chapter. Chapter II is concerned with thedance scholarship in Turkey. Chapter III consists of two sections: The first one is based on ahistorical narrative related to the first state sponsored ballet institutions, namely the AnkaraState Conservatory of Ballet and the Ankara State Ballet Company. The history of thefoundation of the relevant educational framework combined with the professional company isexplored through the readings and first hand witnesses? memories. The second section of thischapter introduces the most significant actors of early Turkish ballet. The British teachers andchoreographers as the initiators of ballet, Turkish bureaucrats as the representatives of thestate and the first Turkish dancers as the pioneers of this art form have been presented.Chapter IV is concerned with the issues of institutionalization of Turkish ballet, followed byChapter V which is involved with the debate on constructing `the national?. Differentapproaches were analyzed in relation to the presentations of the national. Finally, Chapter VIfocuses on the individual stories as they are told by the first generations of the Turkish balletartists. Their stories include gender perspectives, passion, frustration, and searching. Theirmemories are expressed as they are.Keywords: Turkish ballet, institutionalization, modernization, memory, identity
Collections