Development of the rapid automatized naming tests
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmada, Hızlı Otomatik isimlendirme (HOİ) Testlerinin Türkçe'yeuyarlanması, bes ile on yas arasındaki Türk çocukları için geçerlilik ve güvenirligininsaglanması amaçlanmıstır. Testler dört bölümden olusmaktadır: Resimler, Renkler,Rakamlar ve Harfler. Bu arastırmaya anasınıfından besinci sınıfa kadar 135 kız ve142 erkek olmak üzere toplam 277 ögrenci katılmıstır. Çocuklardan görsel olaraksunulmus maddeleri, mümkün oldugunca hızlı ve dogru bir sekilde isimlendirmeleriistenmistir.Yapı geçerliligi, alttestler arasındaki iliskilere, yas farkına ve bu testlerinokumada akıcılık ölçegi ile iliskisine bakılarak belirlenmistir. Kapsam geçerliligi içinuzman görüsleri alınmıstır. Korelasyon analizleri çocukların yasları arttıkça testleribitirme sürelerinin azaldıgını göstermistir. Görsel isimlendirme hızını ölçen dörtalttestin kendi aralarında önemli ölçüde iliskili oldugu saptanmıstır. Resimler verenklerin aksine, rakamların ve harflerin sembole dayalı oldukları için birbirleriyleiliskisi daha yüksek çıkmıstır. Okuma hızı ile HOİ arasındaki iliskiye bakıldıgında,HOİ testlerini bitirme süresi ile bir dakikada okudukları dogru kelime sayısı arasındaanlamlı iliski bulunmustur.Sonuçlar, HOİ testlerinin Türkçe konusan çocuklar için güvenilir ve geçerliölçekler oldugunu ortaya koymustur. Ancak, HOİ normlarını Türk çocukları içinolusturmak için baska çalısmalara gerek vardır. isimlendirme hızının okumagelisimindeki rolünü arastırmak ve bir çocugun okuma edimini anlamak amacıylayapılacak çalısmalarda Türkçe HOİ testlerinin kullanılması yararlı olacaktır. The aim of the study was to adapt the four subtests of Rapid AutomatizedNaming Tests (RAN) for Turkish children aged five to ten years and to establish thevalidity and reliability of the tests for the same population. The participants were 277students ranging from kindergarten to the fifth grade. RAN has four subtests:Pictures, Colors, Numbers, and Letters. Children were expected to name visuallypresented stimuli as accurately and quickly as possible.Construct validity was determined by the intercorrelation among RANsubtests, age differentiation, and correlation with oral reading fluency measure. Forthe content validity, expert judgment was considered. Correlation analyses indicatedthat as children became older, the total time to name visually presented itemsdiminished. All RAN subtests were significantly correlated with each other sincethey all measure visual naming speed. The symbolic tasks (i.e., RAN Letters andRAN Numbers) were much more associated with each other unlike RAN Objects andColors. The relationship between reading speed and RAN showed that childrenperformed better in RAN tests, when the number of words read correctly in oneminute increased. The Turkish RAN tests provided a high degree of consistencyacross test-retest and interrater reliability. The results revealed that RAN tests arereliable and valid measures for Turkish speaking children. However, further researchis needed to establish norms for RAN tests for Turkish children. The Turkish RANtests will be useful for future studies for exploring the role of naming speed and forunderstanding a child?s reading development.
Collections