Factors underlying peer acceptance: Gender, age and social skills
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın üç amacı vardır: Sosyal Beceri Derecelendirme Ölçeği-Öğrenci formunun (Gresham & Elliot, 1990) psikometrik özelliklerinin üçüncü ve sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşan Türk örneklemde incelenmesi; yaşın ve cinsiyetin aynı cinsiyetteki akranları tercih etmeye etkisinin ve akran kabulü ile sosyal beceriler arasındaki ilişkiye yaş ve cinsiyetin etkisinin araştırılmasıdır.İçsel tutarlılık analizlerinin sonucunda, ilköğretim formunun Cronbach alfa içsel tutarlılık korelasyon katsayısı .86 iken ortaöğretim formunun içsel tutarlılık korelasyon katsayısı .89 olarak bulunmuştur. İkinci kademe öğrencileri için Gresham ve Elliot (1990) tarafından ileri sürülen dörtlü faktör modeline uygun olarak işbirliği içinde olma, kendini kontrol etme, girişkenlik ve empati faktörleri bulunmuştur. Farklı olarak birinci kademe için empati faktörü bulunamamıştır.Hem birinci hem ikinci kademede erkeklerin erkekleri daha fazla kabul ettiği bulunmuştur. Kızların sosyal becerilerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Birinci kademede işbirliği akran kabulünde etkili bulunurken ikinci kademede girişkenlik, kendini kontrol ve empati önem kazanmaktadır. Birinci kademede erkeklerin işbirliği içinde olması ve kendini kontrol etmesi, ikinci kademede ise erkeklerin girişkenlik becerileri ve empati düzeyleri özellikle kızlar tarafından kabul edilmeleri için önemli bulunmuştur. The aim of the present study is threefold: first, to assess the psychometric structure of Social Skills Rating System-Student form (Gresham & Elliot, 1990) in a sample of Turkish students from third through eighth grades; second, to test age and sex-related differences in same sex preference (gender cleavage) so as to determine developmental trajectories in this tendency for boys and girls; and lastly, to examine the effects of gender and age on the relationship between peer acceptance and social skills.The Cronbach alpha reliability coefficients for the elementary and the secondary scale were .86 and .89, respectively. In line with Gresham and Elliot (1991), cooperativeness, self control, assertiveness and empathy factors were found for the secondary level; the same factors, except for empathy, were also found for the elementary level. Same-sex preference was found for both the elementary and the secondary boys and girls. Girls' social skills scores were higher than those of boys except for assertiveness at the secondary level. The impact of cooperativeness on peer acceptance emerged for the elementary level whereas assertiveness, self control and empathy gained significance for the secondary level. Boys' cooperativeness and self control was related to peer acceptance, particularly among girls at the elementary level whereas boys' assertiveness and empathy was crucial for peer acceptance by secondary level students.
Collections