Values of counseling students: A preliminary examination
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 2000 yılından bu yana Boğaziçi Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü öğrencilerinden 1. ve 4. sınıfta toplanan boylamsal verilerle yapılmıştır. Araştırmanın amacı birinci sınıftan son sınıfa kadar öğrencilerin değerlerinde bir değişme olup olmadığını saptamaktır. Betimsel ve boylamsal desene sahip bu çalışmada toplam 164 (113 kadın ve 51 erkek) öğrenci yer almıştır. Araştırmada öğrencilerin kişisel, sosyal ve danışmanlık değerleri, danışmanlık hizmetine yönelik tutumları, danışmanlıktaki mesleki planları, çalışabileceklerini ve çalışamayacaklarını düşündükleri danışan grupları, çalışmakta zorluk yaşayacaklarına inandıkları ırk, etnik grup ya da ulus, benimsedikleri danışmanlık yaklaşımı ve danışmanlık yönelimleri incelenmiştir. Soruları yanıtlamak üzere Albayrak-Kaymak tarafından geliştirilmiş Değerler Anketi'nden bazı sorular seçilmiştir. Ankette, kavramsal olarak gruplandırılan yapılandırılmış ve açık uçlu sorular bulunmaktadır. Veriler, sıklık, yüzdelik ve McNemar testi kullanılarak çözümlenmiştir.Sonuçlar, genel olarak, danışmanlık eğitiminin ele alınan değişkenler üzerinde bir etkisi olduğunu göstermiştir. Kişisel değerlerde öğrencilerin adalet, güvenilirlik, sadakat, içtenlik ve sorumluluğa verdikleri önem artarken, sevgi, akılcılık ve benliğe verdikleri önem azalmıştır. Sosyal değerlerde, adalet ve toplumsal yararın önemi artarken, sevgi ve güvenilirliğe verilen önem azalmıştır. Öğrencilerin danışmanlık yardımı almaya karşı olumlu tutumları her iki sınıf düzeyinde de oldukça yüksektir. Psikolojik danışman olarak çalışmayı düşünenlerin sayısında 1. sınıftan 4. sınıfa bir azalma olmuştur. Köyden kente göç etmiş bir kimse ve özürlü çocuğu olan bir aileyle çalışma tercihleri artarken, intiharı düşünen içine kapanık bir kimseyle çalışma tercihleri azalmıştır. Tercih edilmeyen danışan grupları olarak, tecavüzden hapis yatmış bir tutuklu, ensest uygulan aile ve kadın satıcısı seçeneklerinde artış varken; zihinsel engelli, AIDS'li, zorla danışmanlığa gönderilmiş ve ölümcül hastalığı olan bireylerde azalma vardır. Öğrencilerin farklı bir etnik grupla çalışırken zorlanmayacaklarını düşünme oranı artış göstermiştir. Değer yönelimleri uyum, şimdiki zaman ve oluşmak yönünde artmıştır. Son sınıf öğrencilerinin kendilerine en yakın buldukları danışmanlık yaklaşımı İnsancıl ve en önemli buldukları danışmanlık değeri ise güvenilirliktir.Sonuçlar, danışmanlık eğitiminde kültürel konuları ve değer farkındalığını kapsamanın önemini göstermektedir. This study was conducted on the longitudinal data collected from Boğaziçi University guidance and psychological counseling students from freshman to senior year. Its aim was to determine if there was a change in values of students from freshman to senior year. A total of 164 students (113 females and 51 males) participated in this descriptive longitudinal study. Personal, social and counseling values, attitudes toward counseling service, career plans in counseling, favorable and unfavorable client groups; race, ethnic groups or nations students think they would have difficulty to work with, counseling approaches adopted and value orientations of students were investigated. To answer these questions, some questions were selected from the Values Instrument which was developed by Albayrak ? Kaymak. There were structured and open- ended questions which were conceptually grouped. Frequencies, percentages and McNemar test were used to analyze the data.Findings, in general, showed that counseling education had an impact on variables studied. While the importance of personal values like reliability, justice, loyalty, sincerity and responsibility increased; tje importance of love, rationalism and selfhood decreased. In social values; importance of justice and social welfare increased but of love and reliability decreased. Positive attitudes of students toward getting counseling help were quite high in both grade levels. Number of students who would like to work as a psychological counselor decreased from freshman to senior year. While the preference to work with a squatter settler and a family with a disabled child increased, a suicidal introvert decreased. As unfavorable clients, avoidance of convicted rapist, incestuous parent, pander increased; mentally retarded, person with AIDS, involuntary counselee and terminally ill decreased. The ratio of students who thought that they would not have difficulty while working with ethnically different groups increased. Value orientations changed in the favour of harmony, present and becoming. The counseling approach senior students found closest to them was Humanistic and the counseling value they found most important was reliability.The results are indicative of the importance of inclusion of cultural issues and value awareness in counselor training.
Collections