Predictive role of perfectionism on academic achievement and life satisfaction
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın ana amacı mükemmeliyetçiliğin akademik başarı ve yaşam doyum üzerindeki yordayıcı rolünü incelemektir. Bu bağlamda, çeşitli mükemmeliyetçilik boyutları (hatalar üzerinde aşırı ilgi, yüksek kişisel standartlar, davranışlardan şüphe, düzen ihtiyacı, yüksek ebeveyn beklentileri ve aşırı ebeveyn eleştirelliği), olumlu, olumsuz veya toplam mükemmeliyetçilik düzeyinin kız ve erkek lise öğrencilerinin akademik başarı düzeyi, arkadaş, aile, okul, yaşanılan çevre ve benlik doyum düzeyi ile yaşam doyum düzeyi üzerindeki rolü araştırılmıştır.Araştırma, İstanbul ili içerisindeki üç lisede yürütülmüş ve araştırmanın örneklemini bu liselerin 10. sınıflarında okuyan 181 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılara, Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (ÇBMÖ-F), Lise Öğrencilerinde Çok Boyutlu Yaşam Doyum Ölçeği (LÖÇBYDÖ) ve demografik bilgi formu uygulanmıştır.Çoklu regresyon analizleri, aşırı ebeveyn eleştirelliğinin genel olarak olumsuz bir örüntü sergilediğini ve akademik başarıyı, arkadaş ve aile doyumunu negatif olarak yordadığını ortaya koymuştur. Öte yandan, olumlu mükemmeliyetçiliğin yaşam doyum ve okul doyumunu olumlu olarak yordadığı bulunmuştur. Bu çalışmanın, ebeveynlik tarzı ve ebeveyn-çocuk ilişkisinin kalitesinin ve olumlu mükemmeliyetçiliğin, ergenlerin yaşam doyumunun yordanması açısından önemini doğruladığı vurgulanmış ve bulgular mevcut literatür bağlamında tartışılmıştır. The main aim of this study was to investigate the predictive role of perfectionism on the level of academic achievement and life satisfaction. In this context, the impact of various perfectionism dimensions (excessive concern over mistakes, high personal standards, doubts about actions, need for organization, high parental expectations and excessive parental criticism), adaptive, maladaptive or overall perfectionism on academic achievement, various life satisfaction dimensions (friend, family, school, environment and self) and overall life satisfaction of male and female high school students was explored.The study was carried out in 3 high schools in İstanbul and 181, 10th grade students who were selected from these schools formed the sample of the study. The Turkish form of Frost Multidimensional Perfectionism Scale, the Turkish form of Multidimensional Students? Life Satisfaction Scale and demographic information form were administered to participants.Multiple regression analyses revealed that excessive parental criticism showed a general maladaptive pattern and predicted academic achievement, friend satisfaction and family satisfaction negatively. Adaptive perfectionism, on the other hand, made a positive contribution to the overall life satisfaction and school satisfaction. Relying on these results, it can be concluded that this study confirmed the importance of the parenting style and the quality of parent-child relationships in terms of predicting life satisfaction of adolescents and the importance of adaptive perfectionism (the combined effect of having high personal standards and of being ordered and organized) for satisfaction with life and its dimensions.
Collections