New nationalisms in Turkey in the field of popular art: The case of Kurtlar Vadisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sömürgecilik ve komünizm sonrası dünyada milliyetçilik ilgi odağı haline gelmektedir çünkü Soğuk Savaş'ın sona ermesiyle milliyetçiliğin düşüşe geçeceği ve liberal değerlere dayanan kozmopolit bir dünyanın ortaya çıkacağı düşünülüyordu. Ne küreselleşme ne de liberalizm, bu araştırmada ?yeni-milliyetçilik? olarak adlandırılan yeni bir milliyetçilik dalgasının yükselişini engelleyemedi.Yirmibirinci yüzyılın yeni-milliyetçiliği bazı grup veya partiler tarafından merkezi olarak değil, daha çok popüler kültürün kendisi tarafından üretilir ve yayılır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de popüler kültür alanındaki yeni-milliyetçilik ifadelerini ve yeni-milliyetçi film, televizyon dizileri ve kitaplar tarafından yayılan siyasi mesajları araştırmaktır. Bir çok yeni-milliyetçi kültürel ürün arasından, Kurtlar Vadisi örnek olarak seçildi. Bu seçimin ardındaki neden Kurtlar Vadisi'nin geçtiğimiz senelerdeki en etkili yeni-milliyetçi film ve televizyon dizisi olmasıdır. Kurtlar Vadisi bir televizyon dizisi ve devam filmi olarak yarttığı inanılmaz popülerlik; gazeteci ve akademisyenler arasında ortaya çıkardığı tartışmalar ve seyirci üzerindeki şekillendirici etkisi nedeniyle seçilmiştir. Kurtlar Vadisi'nin ayırt edici özellikleri olan devlet otoritelerine karşı güvensizlik, kahramanlık, aşırı şiddet kullanımı, erkeklik, düşmanın çeşitliliği ve komplo teorilerine güvenmek yeni-milliyetçiliğin de temel özellikleri olarak kabul edilmiştir. Bu çalışmadaki genel amaç; yeni milliyetçiliği günümüz Türkiye'sinde bir popüler kültür olgusu olarak kavramsallaştırmaktır. In the post-colonial and post-communist world nationalism has become a subject of great interest to academics and political commentators alike. This interest has generated by the fact that after the end of the Cold War, nationalism was expected to be replaced by a cosmopolitan world with liberal values. Yet this has proved not to be the case. Globalization and liberalism have not been able to prevent the rise of a new wave of nationalism, which will be termed ?new-nationalism? in this research.New-nationalism of the twenty-first century is not centrally produced and spread by certain groups or parties. Rather, it is produced and spread by the popular culture itself. The aim of this research is to explore the expressions of new nationalisms in Turkey in the artistic field and the political messages disseminated by the new nationalist films, TV series, and books. Among many of the new nationalist cultural products, Kurtlar Vadisi has been chosen as the object of a case study. The reason behind this choice was that Kurtlar Vadisi has been the most influential new nationalist movie and TV series of recent years with its enormous popularity. Orginally created as a TV series its success spawned a spin-off movie. This success has also provoked a heated debate among journalists and academics regarding the series? effects on its audiences. The distinctive features of Kurtlar Vadisi such as mistrust of state authorities, heroism, excessive use of violence, masculinity, variety of enemies and reliance on conspiracy theories can also be considered the basic characteristics of new-nationalism. The overall goal is to arrive at a conceptualization of the new nationalism as a popular art phenomenon in Turkey.
Collections