Conversion in the late Ottoman Empire:A case study on the legal status of Greek Orthodox converted to Islam,1856-1908
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde incelediğim konu, 1856 Islahat fermanı ile başlayan Sultan Abdul Hamit dönemi sonu (1856-1908) arasında ihtida eden Rum Ortodoks vatandaşlarının hukuki statusünün değişiklikleridir. Bu araştırma, incelediğim döneme dair, Başbakanlık Osmanlı Arşivleri ve ????????? ?????? ??????????? (Makedonya Tarihi Arşivleri)'den seçtiğim şeriye sicilleri ve belgelere dayanıyor. Bu dönemde, ihtida eden Rum Ortodokslar'ın, gerçekten Islam inancına inananlar hariç, modernleşecek ama modernleşmemis veya daha az modernleşmiş alanlarda hayat şartlarını geliştirmek için ihtida ettiğinin farkına vardım. Ayrıca ihtida, mühtedinin toplumsal hayatının şartlarını geliştirebilecek bir yolmuş; ihtida'nın sosyal etkinlikleri medeni, miras, toprak, ceza ve genel olarak, kamu hukukunda işaretlenmiş. Ayrıca,Yunanistan Devleti kuruluşundan itibaren, ihtida eden Rum Ortodokslar Sultana sadık kaldıklarını ispatlamak istemiş olabilirler. Bir taraftan, Müslüman cemaati tarafından ihtida eden Rum Ortodokslar'a çok destek gelmiş, öteki taraftan, Rum Ortodoks cemaatinin tepkisi ihtida olayına çok şiddetliymiş. Mühtedi Rum Ortodokslar'ın büyük bir kısmı irtidad etmiş.Bunun sebebi de, bölgesel olarak Rum Ortodoks Metropolitlerinin mühtedilere karışarak onları irtidad etmeye ikna etmeleri veya mühtedilerin sonradan fikir değiştirmeleriymiş. This paper discusses the legal status of the Greek Orthodox converted to Islam in the Ottoman Empire for the period extending between the enhancement of the Tanzimat with the Islahat fermanı of 1856 until the end of the Hamidian period (1856-1908). This research was based primarily on court records from the ?Başbakanlık Osmanlı Arşivleri? (Prime-minister Ottoman Archives) and on documents from the ????????? ?????? ??????????? (Historical Archives of Macedonia) with key figures of the era under examination. The conclusions reached were that, except for reasons of true faith in the righteousness of Islam, a Greek Orthodox would convert to improve his conditions of life in every aspect where the proclamation of equality was not or was partially applied. Conversion appears as a tool of social flexibility;its social consequences are obvious in the family, hereditary, property, penal and public law in general. Also conversion to Islam must have been considereds as a declaration of loyalty to the Porte. The Muslim community was always willing to embrace the new members and help them start a new life away from their former community, whereas the reaction of the convert?s former community to the act of the conversion was strong. Many cases of conversion ended in the apostasy of the Greek Orthodox convert. Apostasy took place because of the intervention of the local metropolitans or the convert?s changing his mind by himself/herself.
Collections