Turkish validation of the Social Competence and Behavior Evaluation Scale (SCBE-30)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma 3-6 yaş arası Türk çocuklarından oluşan bir örneklem kullanarak Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği'nin psikometrik niteliklerini araştırmayı amaçlamıştır. Ölçeğin güvenilirliği ve geçerliliği iç tutarlılığı, ölçme-tekrar ölçme güvenilirlliği, factor analizi yapısı ve sosyal yetkinlikle ilişkili olan diğer değişkenlerle ilişkisine bakılarak incelenmiştir. Daha önceki çalışmalara benzer olarak üç aylık birdönem içerisinde test ?tekrar test güvenilirliği bulunmuştur. Orjinal ölçekteki üç faktörlü yapı bu örneklemde de bulunarak ölçeğin geçerliliği desteklenmiştir. Kız çocuklarının erkek çocuklarına göre daha yüksek sosyal yetkinlik puanlarına ve daha düşük öfke-saldırganlık puanlarına sahip oldukları görülmüş, yaşça büyük olan çocukların da küçük çocuklara göre sosyal yetkinlik puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Duygu düzenleme ve kendini denetleme becerisi daha gelişmiş olan çocukların orta değişkenler kontrol edildikten sonra bile sosyal olarak daha yetkin oldukları bulunmuştur. Ayrıca orta değişkenler kontrol edilmeden bakıldığında sosyal yetkinlikle davranış problemleri arasında negatif bir ilişki bulunmuştur. Araştırma Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği'nin gelecek çalışmalarda ve klinik uygulamalarda risk altındaki çocukları belirlemede kullanılacak güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu kanıtlanmıştır. This study investigated the psychometric properties of the Turkish version of the Social Competence and Behavior Evaluation Scale (SCBE-30) using a sample of Turkish children aged 3 to 6 years. The reliability and construct validity of the SCBE-30 were addressed by examining the internal consistency, test-retest reliability, factor analytic structure, and interrelations to other constructs related to social competence. Similar to the previous studies, a statistically significant test-retest association (over a 3-month period) of moderate strength was found. Supporting the validity of the scale, the three factor structure underlying the original form was replicated. Furthermore, girls and older children were found to be more socially competent compared to boys and younger children. Children who had higher emotion regulation and effortful control also had higher social competence, before and after covariate control. A significant relation between adjustment problems and social competence was also detected before covariate control. The study filled in an important gap in the Turkish literature by validating a screening tool to identify preschool-aged children at risk for social problems and externalizing as well as internalizing problems. The SCBE-30 proved to be a reliable and valid assessment tool for future research and for clinical practice to identify at-risk children in Turkey.
Collections