Does one size fit all? value-based subcultures and leadership preferences in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Türk insanının liderler hakkındaki düşüncelerini incelemeyi, Türkler için ideal liderlik boyutlarını ortaya çıkarmayı ve farklı kültürel grupların farklı liderlik beklentilerine sahip olup olmadıklarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Analizlerde ele alınan değer yönelimleri başarı arayışı, eğlence arayışı, kadercilik, iyilikseverlik, evrensellik ve uyumluluktur. Değer yönelimleri Likert tipi 29 soruyla ölçülmüştür. Tercih edilen liderlik özellikleri, başka bir deyişler örtülü liderlik teorileri, Likert tipi 50 soruyla ölçülmüş ve katılımcı babacanlık, insani hareketlilik, saldırganlık, diplomasi, hırs ve geleneksellik boyutlarında incelenmiştir. Kartopu örnekleme tekniği ile Güneydoğu Anadolu bölgesi hariç Türkiye'nin tüm coğrafi bölgelerinden 400 kullanılabilir anket elde edilmiştir. Değer yönelimlerinin kümeleme analizi ile incelenmiş ve örneklemin üç farklı değer bazlı küme veya altkültür oluşturduğu görülmüştür.bu altkültürler hem demografik özellikleri ve değer yönelimleri açısından, hem de beklendiği liderlik tercihleri açısından farklılık göstermektedirler. Demografik değişkenler, değer yönelimleri ve liderlik tercihleri arasındaki ilişkiler bir dizi regresyon analizi ile incelenmiştir. Analiz sonuçları demografik değişkenlerin değer yönelimleri üzerinde, değer yönelimlerinin de liderlik tercihleri üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Altkültürler liderlik tercihleri açısından farklılık göstermekle birlikte, analiz sonuçları en çok tercih edilen liderlik özellikleri sıralamasının altkültürler arasında değişmediğini göstermektedir. Bu bulgu, Türkiye'ye özgü bir örtülü liderlik teorisinin varlığına işaret etmektedir. Örneklemin eğitim seviyesi hem değer yönelimlerini, hem de liderlik tercihlerini etkileyen bir faktör olarak öne çıkmıştır. The goal of this study is to explore how Turkish people think about a leader, to identify the dimensions of the implicit Turkish concept of leadership, and to examine whether different cultural groups within Turkey differ in their perceptions of implicit leadership traits. The value dimensions specified in analyses are achievement, funseeking, fatalism, benevolence, universalism and conformity. Values are measured through a 29-item Likert-type scale. Preferred leadership attributes, i.e. implicit leadership theories are measured through a 50-item Likert-type scale measuring six leadership factors, participative paternalism, humane activism, aggressiveness, diplomacy, ambition and conventionalism. Snowball sampling produced 400 usable surveys from all geographic regions of Turkey except Southeast Anatolia. Cluster analysis of value orientations revealed three distinct value-based subcultures within the sample. These subcultures differed in their demographic attributes and leadership preferences as well as value orientations as expected. The relationship between demographic variables, value orientations and leadership preferences were examined mainly through extensive multiple regression analyses. Analysis results suggest that demographic attributes are somewhat predictive of value orientations and value orientations in turn affect leadership preferences. Though subcultures did differ in their leadership preferences, analysis results show that the rank ordering of most preferred leadership attributes did not change among subcultures, suggesting the existence of a Turkish Implicit Leadership Theory. Education level of the respondents was shown to affect both value orientations and leadership preferences.
Collections