Education for `motherhood`: A case study on subjectivities of the women participating in the Mother-Child Education Program
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, `annelik' üzerine verilen eğitim programlarının öznesi olmuş kırsaldan şehre göç eden ailelere mensup kadınların öznelliklerini inşa süreçlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Programları için devletle işbirliği içerisinde çalışan Anne-Çocuk Eğitim Vakfı'nın (AÇEV) Anne-Çocuk Eğitim Programı'na (AÇEP) katılmış olan kadınlar çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadırlar. Bu anlamda, bu tez İstanbul'un siyasi olarak marjinalleştirilmiş ve kötü ekonomik koşullara sahip bölgelerinden biri olan Gazi Mahallesi'nde sürdürülen `Annelik Eğitimi' Programı'nın işleyişini incelerken, bunun devlet ve sivil toplumun aktörleri tarafından `mükemmel' anneler yapılmaya çalışılan Mahalleli kadınların günlük yaşam deneyimlerinde nasıl yansımaları olduğunu anlamaya çalışmaktadır. `Mükemmel' annelik olarak görülen orta sınıf kadınlık fantazisi aracılığı ile Gazi mahallesinde yaşayan işçi sınıfından kadınlar kendi sınıflarına, etnik kimliklerine ve ataerkil ailenin toplumsal cinsiyet temelli baskı mekanizmalarına yabancılaşmaktadırlar. Böylece, bu çalışmayla, devletin orta-sınıf çekirdek aile fantazisi ile Gazi mahallesinde yaşayan marjinalleştirilmiş kitlelerin gündelik yaşam koşullarının gerçekliği arasındaki `yarık'ta nasıl işlediğinin gözler önüne serilmesi amaçlanmaktadır. Bu süreçte, kadınlar bir yandan devletin evdeki ajanları ve onun işleyişinin aracıları haline getirilirken diğer yandan bu yarık etrafında çeşitli `taktikler` izleyerek ve öznellik pozisyonlarıyla oynayarak özel ve kamusal alanda iktidar sahibi aktörlere karşı fail aktörler olarak güçlenme mücadelesi vermekteler. This study aims to analyze the subjectivity formations of the urban to rural migrant women who are subjected to the education programs on `motherhood?. Among the variety of Non-Governmental Organizations (NGOs) the focus of this study is on the Mother-Child Education Program (AÇEP) of the Mother-Child Education Foundation (AÇEV), which is a private foundation working with the state institutions collaboratively. In this regard, this thesis examines the operations of the `Education for Motherhood? Program in one of the politically marginalized and economically deprived areas of Istanbul, the Gazi neighborhood, and tries to comprehend its `reflections? in everyday life experiences of the women with whom the actors of state and civil society attempted to make `proper? mothers. Through a fantasy of middle-class womanhood, as the model of `proper? mothering, the working class women living in the Gazi neighborhood are alienated to their class, ethnic identity and gender-based oppression in the patriarchal families. In fact, this study tries to display how state operates in the gap between the fantasy of middle-class nuclear family and the actuality of the everyday life conditions of the marginalized inhabitants of the Gazi neighborhood. In this process, while women become the agents of the state at home and the mediators of its operation in the neighborhood they use various tactics around this gap and play with different subject positions to have agency across power-holder actors both in private and public spaces.
Collections