Demand, competition and welfare analysis in the Turkish banking sector
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, 2002-2009 döneminde Türk Bankacılık sektöründe, mevduat kabul eden bankaların pazar paylarını kullanarak, mevduat ve kredi piyasalarındaki tüketici taleplerini, rekabeti ve refah seviyesini incelemektedir. Çalışmada yapısal talep modelleri içinde yer alan ve tercih öğeleri literatüründe Berry (1994)'nin geliştirdiği tahmin yöntemi kullanılmaktadır. Pazar payı tüketicinin son tercihini yansıttığından, metodoloji tüketicinin bir bankadan hizmet alımı sonucu kazanacağı faydayı gösteren fonksiyondan başlar. Bu metod bize aynı analizde hem talep, hem rekabet hem de refah konusunda çalışma yapmaya olanak verir. Modelde fayda fonksiyonundan pazar payı denklemi türetilir ve yine aynı fayda fonksiyonundan yararlanarak sektördeki rekabet düzeyi ile ilgili de bilgi verecek olan fiyat esneklikleri hesaplanır; son olarak tercihlere dayanan bir refah analizi yapılır.Yapılan analizler, kredi müşterilerinin fiyat esnekliklerinin, mevduat piyasasındaki tüketicilerin fiyat esnekliklerine göre, çok daha yüksek olduğunu göstermektedir. Kredi piyasasında fiyat rekabeti yapmak daha etkili sonuç verebilecekken; bankalar, mudiler için ürün farklılaştırmasına giderek pazar paylarını yükseltebilirler. Mevduat piyasasında 2002-2009 döneminde refah kaybı söz konusuyken, kredi müşterileri söz konusu dönemde refah artışıyla karşılaşmışlardır. This thesis investigates consumer demand, competition and welfare in the Turkish deposit and credit markets in 2002-2009 period by using banks?market shares in these markets. A discrete choice structural demand model developed by Berry (1994) is employed in the estimations. As market shares reflect consumers? final choices, the methodology starts with constructing the utility function of consumers who purchase deposit (loan) services from a bank. This method allows us to elaborate on demand, competition and welfare in the same analysis. In the model, a market share equation is derived from the utility function and elasticities which allow to comment on competiton are calculated. Lastly, the paper concludes with a welfare analysis based on consumers? last choices.Results of the study show that price elasticities of credit customers are much higher than those of depositors. It may yield more effective results to make price competition in credit market, whereas banks may increase their market share in deposit side by differentiating their products for depositors. There is welfare loss for depositors within 2002-2009 period, but credit customers experience an increase in their welfare in the same period.
Collections