A segmentation study of college students based on employer choice preferences
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin işveren tercihleri esnasında yaptıkları ve önem verdikleri tercihlerin belirlenmesi ve devamında ortak tercih ve önem derecesine göre öğrencilerin gruplandırılmasını amaçlamaktadır. Oluşan öğrenci gruplarının değişik sosyoekonomik özellikleri ve karakteristikleri ayrıca irdelenmektedir.Literatür araştırmasına bağlı olarak bir anket hazırlanmış ve Boğaziçi Üniversitesi bünyesinde 2010 ? 2011 öğretim sömestrinde öğrenim gören 111 öğrenciye uygulanmıştır. Anket sonucu toplanan bilgiler genel istatistikî analizler, hipotez testleri ve istatistikî kümelendirme teknikleri ile analiz edilip, sonuçlar değerlendirilmiştir.Toplanan datanın istatistikî incelemesi sonucunda öğrenciler işveren seçimi sırasında gösterdikleri tercihlere göre üç gruba ayrılmışlardır. Altı ayrı öğrenci karakteristiğinin; sınıfı, bölümü, cinsiyeti, yetiştikleri şehrin nüfusu, aile gelir düzeyi ve eğitim seviyesi, gruplandırma esnasında temel etkileyici bağımsız faktörler olarak düşünülmüşlerdir. Bu bağımsız faktörlerin öğrencilerin işveren seçimleri sırasındaki tercihlerine olan etkileri altı ayrı hipotez olarak oluşturulup, istatistikî olarak test edilmiş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Sonuçlar göstermiştir ki; öğrencinin sınıfı, bölümü, cinsiyeti ve yetiştiği şehrin nüfusu işveren tercihlerini istatistiki önemde etkilemektedir. This study tries to determine the important job related attributes for college students during their employer selection process. In doing so, college students are classified into three general groups, or clusters, with respect to their common and most important preferences of job attributes. Various demographic characteristics of each group is identified and discussed.The questionnaire was prepared based on a literature research and applied to 111 college students in Bogazici University during 2010 - 2011 semester. Basic descriptive statistics tools, two-step cluster analysis and statistical hypotheses testing methods were utilized to analyze the resulting data.Collected data were analyzed to identify three distinct groups of college students with respect to their common job attributes preferences. Six categorizing variables, considered to affect the students? preferences, have been included in the analysis: seniority level, department of study, gender, size of the city they have been raised in, family income level and parents? education level. Three distinct clusters have been obtained. Cluster characteristics and corresponding preferences were identified and tabulated. In addition, six hypotheses were formed to see the possible effect of some of these independent variables on students? preferences on job attributes. The analysis showed that while family income level do not provide a clear understanding of student preferences, seniority level, department of study, city size and gender signal the direction of students? preferences for some job related attributes during an employer selection process.
Collections