Factors related to basic numeracy skills of adults in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın başlıca amacı Türkiye'deki yetişkinlerin temel matematik okuryazarlığı seviyesini incelemektir. İkinci olarak, temel matematik okuryazarlığı becerilerini açıklayabilen eğitimsel ve eğitim dışı faktörleri belirlemektir. Veriler üç ayrı ölçek aracılığı ile toplanmıştır; bunlar kişisel bilgiler anketi, matematik okuryazarlığına karşı tutum ölçeği ve yetişkinlerde temel matematik okuryazarlığı seviye 1 testidir. Katılımcılar 2010-2011 kursları başlangıç döneminde altı İsmek kursu kursiyerlerinden seçilmiştir. Katılımcıların temel matematik okuryazarlığı seviyeleri betimsel olarak incelenmiştir. Sonuçlar katılımcıların özellikle belirtilen dört konuda ciddi şekilde matematik okuryazarlığı eğitimine ihtiyaç duydukları yönündedir: temel istatistik konuları, sonuçları betimleyebilmek için uygum metotları seçip uygulayabilme, yuvarlama yöntemiyle yaklaşık değer hesaplayabilme ve bir veri grubunun aralığını bulabilme. Bunun yanı sıra, temel matematik okuryazarlığı becerilerini açıklayabilen eğitimsel ve eğitim dışı faktörleri analiz edebilmek için çoklu doğrusal regresyon metodu ve tek yönlü ANOVA yöntemi kullanılmıştır. Analizin sonucu olarak katılımcıların eğitim seviyesi, babalarının eğitim seviyesi, kadınlar için annelerinin eğitim seviyesi ve matematik okuryazarlığına karşı geliştirdikleri tutum matematik okuryazarlığı becerilerini tahmin edebilmede geçerli faktörler olarak bulunmuştur. Öte yandan; cinsiyet, yaş ve erkekler için annelerinin eğitim seviyelerinin matematik okuryazarlığı becerilerini etkilemediği bulgusuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, yetişkinlerin matematik okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi için Türkiye'nin bu konuda ulusal bir politikası ve müfredatının olması gerekliliğini ortaya koymuştur. The first aim of this study is to investigate the level of basic numeracy skills of adults in Turkey. Secondly, it aims to determine educational and non-educational factors in predicting the basic numeracy skills of adults. The data was collected with three instruments; these are demograpic information form, numeracy attitute scale, and basic numeracy skill test paper. Research participants were selected from six Ismek course centers at the beginning of 2010-2011 course term. The level of basic numeracy skills of adults were analyzed descriptively. The result indicates that the participants were found as highly in need of numeracy education, especially for these four subjects: using tables, charts, diagrams and line graphs to present results; selecting and use suitable methods and forms to present and describe outcomes; approximating by rounding; and finding the range for a set of data. For analyzing the factors predicting basic numeracy skills, the multiple linear regression method and one way ANOVA was used. Educational backgroud, father?s educational background, mother?s educational background for female participants and numeracy attitude were found as highly significant for predicting the basic numeracy skills of participants, whereas gender, age, and mother?s educational background for male participants were not. The results indicated the necessity of establishing a national policy and curriculum for adult numeracy education in Turkey.
Collections