The education of gifted K-8 students in Turkey: Policy analysis and program evaluation
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Türkiye'de ilköğretim düzeyindeki üstün zekâlı öğrencilerin eğitimiyle ilgili iki önemli konuyu araştırmaktadır. Araştırmanın amaçlarından birincisi bu öğrencilerin eğitimi ile alakalı mevcut politikaları incelemektir. Çalışmanın ikinci amacı ise ilköğretim düzeyinde üstün zekâlı öğrencilere yönelik eğitim programlarını değerlendirmek ve bu programların öğrencilerin gereksinimlerini ne ölçüde karşıladığını incelemektir.Birinci amaca yönelik olarak ilk kısımda, politika dokümanları içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. İkinci amaç doğrultusunda ise üç ilköğretim okulunda vaka çalışması yapılmıştır. Üstün zekâlı öğrencilere yönelik eğitim programları olan iki özel ve bir devlet okulu bu kapsamda seçilmiştir. Sınıf Gözlemleme Ölçeği kullanılarak sınıf içi veri toplanması sağlanmış, ayrıca okul yöneticisi ve öğretmenlerle röportaj yapılmıştır.Araştırmanın sonuçları, Türkiye'de üstün zekâlı öğrenciler ve onların eğitimi ile ilgili çok az sayıda doküman bulgusunun mevcut olduğunu, ayrıca bu öğrencilerin tanımlanması, yerleştirilmesi, yönlendirilmesi ve nitelikli öğretmen ve personel eğitimi ile ilgili kapsamlı politikanın eksik olduğunu ortaya çıkarmıştır.Program değerlendirmesi kapsamında toplanan veriler, üstün zekâlı öğrencilere yönelik eğitim veren devlet ve özel okullardaki programların güçlü ve zayıf yönleriyle ilgili önemli sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Programların bazı güçlü yanlarıyla beraber, bu kısımdaki bulgular, seçilen okullarda üstün zekâlı öğrencilere yönelik iyi tanımlanmış ve uygulanmakta olan müfredatın bulunmadığını, öğretim tekniklerinde ve üstün zekâlı öğrencilerin akademik ihtiyaçlarını karşılamak adına müfredatta yapılması gereken değişikliklerde eksikliklerin bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca, devlet okulunda öğretmen eğitimi konusunda ciddi eksiklerin bulunduğu, veli-okul ilişkisinin istenilen düzeyde olmadığı ve programlar için yeterli fon ayrılmadığı açığa çıkmıştır.Bu çalışma Türkiye'de üstün zekâlı öğrencilere yönelik politika analizi ve program değerlendirmesi konusunda literatüre önemli katkı sağlayacaktır. This study intended to examine two major issues related to the education of gifted K-8 students in Turkey. The first purpose of this study was to examine the existing policies and their elements regarding the education of gifted K-8 students. The second purpose was to conduct a program evaluation of K-8 Gifted Education Program to address how well the elementary schools with gifted programs respond to the needs of gifted students.The first purpose is carried out through content analysis of publicly available policy documents. The second purpose is fulfilled through case examples of three elementary schools educating gifted students. Two private and one public schools with gifted programs were included in the case. The Classroom Observation Scale (COS) was the instrument used for classroom observation data collection. In addition, interviews were conducted with teachers and administrators.The findings of this study revealed there is a serious dearth of documented evidence regarding the education policy on gifted students and their schooling in Turkey. The study also revealed the lack of coherence in gifted education policy including definition, identification and placement concerns, and teacher training and personnel preparation.Data collected based on program evaluation provided considerable evidence on the strengths and weaknesses of gifted programs in a public and private schools. Besides some important strength in gifted programs, program evaluation revealed that there are issues of concern such as the lack of well-defined and implemented effective curriculum, weaknesses in instructional strategies and curriculum modification to respond academic needs of gifted learners, and the problems in parent involvement and necessary funding allocation specific to public school.This study will contribute to the body of knowledge related to the policy analysis and evaluation of gifted education programs in Turkey.
Collections