Categorization flexibility and schema incongruity effect on new product evaluations
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı kategori temelli transfer (category based transfer) sürecinin ve şema uyumsuzluğunun (schema incongruity) yeni ürünlerin kategorizasyonu ve değerlendirmesine olan etkilerini araştırmaktır.Araştırmada analiz edilen hayali yeni ürün, ?cider? olarak adlandırılan ve Türkiye'de satılmayan bir tür elma şarabıdır. Araştırmanın ilk bölümünde yeni ürünü tanıtıcı reklamlarda bir kategori ismi sağlamanın ?cider?in tüketici zihnindeki kategorizasyonunu nasıl etkileyeceği araştırılmıştır. Deney katılımcılarına, gösterilen reklamlar, tüketici zihninde ya soğuk meşrubat ya da alkollü içecek kategorisini aktive edecek şekilde tasarlanmıştır. Reklamlarda içeceğin yüzde 3 alkol içerdiği belirtilmesine rağmen soğuk meşrubat kategori ismi gösterildikten sonra ?cider?i soğuk meşrubat olarak kategori eden katılımcılar önemli oranda artmıştır.Araştırmanın ikinci bölümünde tüketicilere kategorizasyon kararlarıyla tutarlı bilgi sunmaya karşın tutarsız bilgi sunmanın etkileri incelenmiştir. Uyumsuz bilgi sunulan katılımcıların, uyumlu bilgi sunulanlara kıyasla ürüne karşı daha olumsuz bir tutum geliştirdiği ve satın alma niyetinin daha düşük olduğu gözlemlenmiştir. Uyumsuz bilgi aynı zamanda ürünün performans beklentilerini de bozmuştur. Araştırma sonuçları kategori temelli transfer ve şema uyumsuzluğu literatürü ile bağlantılı olarak yorumlanmıştır. This study is designed to explore the effects of category based transfer and schema incongruity on the categorization and evaluation of new products.Employing the drink ?cider? as the hypothetical new product to be introduced to Turkish market, the first part of the experiment investigated the effects of providing a category label to the categorization of cider. The subjects are shown advertisements to either activate soft drink category or alcoholic drink category schema. Although the hypothetical cider in our study contains three percent alcohol, the number of participants who categorized cider as a soft drink increased significantly after seeing the soft drink label. The same significant relationship is also observed for alcoholic drink label group. When evaluating the performance expectations from cider, the soft label group used information from both soft drink and alcoholic drink categories whereas the alcoholic label group employed information mainly from alcoholic drink category.The second part of the experiment investigated the effects of incongruent versus congruent information on attitude formation and purchase intention. Participants who are exposed to incongruent information revealed significantly lower attitude and purchase intention scores than participants exposed to congruent information. Incongruent information also diluted participants? performance expectations. The findings were discussed in terms of category-based transfer and schema incongruity literature.
Collections