Exploring the interplay between a non-native English language teacher`s pedagogical beliefs, classroom practices and her students` learning experiences regarding L2 grammar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anadili İngilizce Olmayan Bir İngilizce Öğretmeninin Dilbilgisi ile İlgili Pedagojik İnanışları, Sınıf İçi Uygulamaları ve Öğrencilerinin Dilbilgisi Öğrenme Deneyimleri Arasındaki Etkileşimin Araştırılması?Bu çalışmanın amacı anadili İngilizce olmayan bir İngilizce öğretmeninin dilbilgisi ile ilgili pedagojik inanışları, sınıf içi uygulamaları ve öğrencilerinin dilbilgisi öğrenme deneyimleri arasındaki etkileşimi araştırmaktır. Bu amaca ulaşmak adına nitel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yolu izlenmiş, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma İstanbul'daki bir özel üniversitenin yabancı diller bölümü hazırlık sınıflarının birinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler, gözlem, uyarıcılarla hatırlama seansları, öğretmenin ders sonrasında tuttuğu değerlendirme notları, akademik günlükler, yazılı görevler, doküman toplama ve tamamlayıcı materyaller kullanılmıştır.Verilerin analizi sonucunda araştırmanın katılımcı öğretmeninin dilbilgisi ile ilgili pedagojik inanışları, sınıf içi uygulamaları ve öğrencilerinin dilbilgisi öğrenme deneyimleri arasında dinamik bir ilişki olduğu görülmüştür. Katılımcı öğretmenin dilbilgisi ile ilgili pedagojik inanışlarının kaynağı olarak kendi yabancı dil öğrenme deneyimleri, üniversitede gördüğü öğretmen eğitimi ve öğretmenlik deneyimleri ortaya çıkmıştır. Bir yandan katılımcı öğretmenin dilbilgisi ile ilgili pedagojik inanışlarının sınıf içi uygulamaları ile büyük bir kapsamda örtüştüğü görülürken, öte yandan da, bazı pedagojik inanışlarının sınıf içi uygulamalarına yansımadığı ortaya çıkmıştır. Verilerin analizi sonucu uyumsuzluğun katılımcı öğretmenin öğrenci beklentileri ve zaman ve sınav gibi dışsal faktörlerden kaynaklandığı görülmüştür. Katılımcı öğrencilerin ikinci dil dilbilgisi öğrenmelerin de bazı ortak noktalar ortaya çıkmıştır. Katılımcı öğrenciler kendi ikinci dil dilbilgisi öğrenme deneyimlerinde bazı duygusal ve yöntemsel faktörlerin etkili olduğunun altını çizmişlerdir.Araştırmanın sonuçlarına dayanılarak anadili İngilizce olmayan bir İngilizce öğretmeninin dilbilgisi ile ilgili inanışları, sınıf içi davranışları ve öğrencilerinin dilbilgisi öğrenme deneyimlerinin etkileşiminin saptanmasının ikinci dilbilgisi öğretim ve öğreniminin içyüzünü anlamak hususunda olanak sağladığının altı çizilmiştir. Thesis AbstractHande Serdar, ?Exploring the Interplay between a Non-Native English Language Teacher?s Pedagogical Beliefs, Classroom Practices and Her Students? Learning Experiences Regarding L2 Grammar?The aim of this study is to explore the interplay between a non-native English language teacher?s pedagogical beliefs, classroom practices and her students? learning experiences regarding L2 grammar using a case study design. For the purpose of the study, a qualitative research was carried out. The study utilized purposeful sampling. Among the purposeful sampling types, convenience sampling was employed. The study was conducted in a preparatory classroom of a private university?s Department of Foreign Languages in Istanbul, Turkey. The tools that were used for data collection were background interviews, semi-structured interviews, classroom observation, stimulated recalls, teacher reflective notes, student academic diaries, written tasks, document collection and supplementary data collection.The analysis of the data indicated that there is a dynamic relationship between the non-native English language teacher?s pedagogical beliefs, her classroom practices and her students? learning experiences regarding L2 grammar. The participating teacher?s own foreign language learning experience, teacher education she had received at the university and her teaching experiences, were to be seen constitutive of her pedagogical beliefs regarding L2 grammar. On the one hand, the participating teacher exhibited, to a great extent, congruence between her stated beliefs and her observed classroom practices regarding L2 grammar and on the other hand, some of her stated beliefs of were not evident in her observed classroom practices regarding L2 grammar. Analysis revealed that some of the participating teacher?s perceptions about the students? expectations, and some external factors were overriding her beliefs and causing incongruence between her stated beliefs and observed classroom practices. These external factors were revealed as the element of time and the backwash effect of the exams. The participating students? L2 grammar learning seemed to be mediated by some common elements. Participating students highlighted that some affective and some instructional factors mediated their L2 grammar learning.The findings of this study underlined that identification of the interplay between a non-native English language teacher?s pedagogical beliefs, classroom practices and her students? L2 learning experiences enables gaining deeper insights into L2 grammar teaching and learning.
Collections