Hedging in academic writing: The use of can in university students` argumentative essays at an English medium university in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan 1. sınıf öğrencilerinin, akademik metinlerde kaçınma ifadelerini nasıl kullandıklarını araştırmaktır. Bu çalışmada öncelikli olarak öğrencilerin yazdıkları tartışmacı denemelerde, kaçınma ifadeleri ve yeterlik kipi `can`in metindeki kullanım ve işlevlerine bakılmaktadır. Buna ek olarak; çalışmada, öğrencilerin yazar kimlik ve duruşlarını metinde nasıl ortaya çıkarttıkları incelenmektedir. Bu tez için iki grup veri toplanmıştır. Birinci grup veriyi, öğrencilerin İngilizce Kompozisyon dersinde yazdıkları 22 tartışmacı deneme oluşturmaktadır. İkinci veri grubu ise, aynı öğrencilerle yapılan görüşmelerden oluşmaktadır. Metinsel veri çözümlemesi için `Simple Concordancing Program`, öğrencilerle yapılan görüşme verileri incelenmesi için de NVivo adlı nitel yazılım programı kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, Türk öğrencilerin yazdıkları metinlerde düşüncelerini ifade ederken kaçınma sözcükleri kullanarak yazar kimliklerini saklama eğiliminde olduklarını göstermiştir. Öğrencilerin yazdıkları metinlerdeki `can` kullanımına bakıldığında, `can`in kaçınma ifadesinden ziyade, yeterlik ifadesi olarak kullanıldığı gözlemlenmiştir. Öğrencilerle bunun sebebini anlamak için yapılan görüşmelerde, öğrencilerin üniversiteye gelmeden önceki İngilizce öğrenimleri sırasında `can`in yalnızca yeterlik ifadesi olarak kullanımını öğrendikleri ortaya çıkmıştır. This study aims to shed light on the ways of using hedging devices in academic writing by a group of first year university students studying in the department of English language education at a Turkish state university. The main objective of this study is to explore the nature of hedges and modal auxiliaries with a specific focus on the use of `can` as a hedging device in students' argumentative essays. The secondary focus of the study is to investigate how student writers build their authorial stance in regard to the argument they develop in their texts. The first data set of the study comprises 22 argumentative essays. The data are collected in the English Composition class. The second data set comprises interviews with the aforementioned student writers who participated in the study. The first data set was analyzed both manually and with the `Simple Concordancing Program`. The second data set was transcribed and analyzed with the qualitative research analysis software, `NVivo`. The results of the study revealed that Turkish students had a tendency to hide their authorial stance with regard to the argument they developed in their essays through use of various hedging devices. When the functions of the modal verb `can` were analyzed, it was observed that the frequency of use of ?can? as an ability marker was higher than the use of `can` as a possibility marker. In addition, in the interviews, the students stated that they did not receive explicit instruction on different functions of `can` except its use as an ability marker in their earlier English language learning experience.
Collections