Compliance and negotiation: The role of Turkish Diyanet in the production of Friday Khutbas
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hutbeler yoluyla camilerde her hafta yaklaşık yirmi milyon erkeğe hitapedilebildiği için Cuma hutbeleri Türkiye?de halka ulaşmak için önemli aygıtlardır,Bu hutbeler her şehirde ayrı hutbe komisyonlarında Diyanet İşleri Başkanlığımemurları tarafından yazılır ve Cuma namazlarında okunmak üzere imamlaradağıtılır. Hutbelerin dini metinler olması ve halkın gözünde mukaddes bir metninaktarıcıları tarafından sunuluyor olması sebebiyle, Cuma hutbeleri insanlarınkalplerine ve zihinlerine hitap ederek onlar üzerinde büyük tesire sahiptir. Devletive halkı, Diyanet?in konumunu, hedefini, söylemini ve aktivitelerini belirleyen veşekillendiren ana aktörler olarak görüyorum. Türkiye Cumhuriyeti tarihinde ilkdefa AK Parti hükümeti ile birlikte, din ve milliyetçilik anlayışlarında hükümet veyerleşik devlet ideolojisi arasında bir kırılma olduğu için, bu belirleme veşekillendirmede AK Parti hükümetini de devlet içinde farklı bir aktör olarakalıyorum. Bu tezin argümanı Cuma hutbelerini yazan gerçek aktörler olarakgözüken hutbe komisyonundaki memurların çoğunlukla pasif aktörler oldukları vehutbe yazımında devletin, hükümetin ve toplumun emir ve taleplerine uymak, buaktörlerle karşılaşmamak ve çatışmamak için oto-sansür uyguladıklarıdır. Tezimidaha ayrıntılı ifade etmek için, hutbe üretimi sürecinde Diyanet memurlarıtarafından bu aktörlerin taleplerine karşı durmak için alınan çeşitli inisiyatiflerinsınırlarını da göstereceğim. Friday khutbas are important instruments for reaching the public in Turkey, sinceapproximately twenty million men could be addressed through the khutbas in themosques every week. These khutbas are written by officials of the Directorate ofReligious Affairs in the khutba committees in each city separately and distributedto imams to be delivered during Friday prayers. Due to the fact that these khutbasare religious texts and presented by the translators of a holy text in the eyes of thepublic, Friday khutbas have great influence on people through appealing to theirhearts and minds. I consider the state and society to be the main actors thatdetermine and shape the position, aim, discourse, and activities of the Diyanet.With the AK Parti government, for the first time in the history of TurkishRepublic there has been a cleavage between the government and established stateideology in the understandings of religion and nationalism. Because of this, I takethe AK Parti government as another agent within the state in this determinationand shaping. The argument of this thesis is that the officials in the khutbacommittee, who seem to be the real actors writing Friday khutbas are mostlypassive agents and employ self-censorship in the process of khutba writing tocomply with the orders and demands of the state, government, and society and toabstain from confrontation and conflict with these actors. To elaborate my thesis, Ishall also present the boundaries of various kinds of initiatives taken by theDiyanet officials in the process of khutba production to stand against the demandsof these actors.
Collections