Turkish nationalism and Turkish identity in Turkish historical adventure films of the 1960s and the 1970s
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Yeşilçam'ın altın yılları da olarak bilinen 1960 ve 1970 yıllarında çekilen Türk kostüme aventür filmler üzerinden bir Türk milliyetçiliği ve Türk kimliği okuması yapmaktadır. Türkiye'de politik, ekonomik, sosyal ve kültürel bakımdan bir sürü çalkantının ve hareketliliğin yaşandığı bu yıllarda kostüme aventür filmler Yeşilçam'ın en popüler türlerinden biriydi ve Yeşilçam bu türde bir sürü filme imza attı. Yapımlarının üzerinden 50 yıla yakın zaman geçmiş olmasına rağmen bu türün en sevilen kahramanlarının -Karaoğlan, Tarkan, Malkoçoğlu, Kara Murat ve Battal Gazi- hala popüler kültürde kendine yer bulması kendilerinin Türk izleyicisinin gözünde ayrı bir yeri olduğuna işaret etmektedir.Kostüme aventür filmler toplumun güne dair korku ve endişelerini, ve geçmişe dair özlemini beyaz perdeye yansıtır ve janr filmlerinin bir özelliği olarak bunlara basit çözümler getirerek toplumu rahatlatır. Toplumdaki tarihi anlatıları alıp kendi yeni tarihi anlatılarını kuran bu filmler, Türk milliyetçiliğinin tekrar türetildiği ve Türk kimliğinin kurgulanıp idame edildiği milliyetçi mitoslar yaratmaktadırlar. Bu tezde kostüme aventür filmlerinin Türk kimliğini nasıl kurguladığı ve Türk milliyetçiliğinin söylemlerinin nasıl tekrar üretildiği Türk kahraman, Öteki, kadınlar ve anavatan kavramları altında incelenmektedir. This study examines Turkish nationalism and Turkish identity through the Turkish historical adventure films produced in the1960s and the1970s, a time also known as the Golden Age of Yeşilçam. Turkish historical adventure films were among the most popular genres in Yeşilçam during these years that saw much political, economic, social and cultural turmoil and activity in Turkey and Yeşilçam produced many films from this genre. Even though close to fifty years has passes since their production, the genre?s most well-received heroes ?Karaoğlan, Tarkan, Malkoçoğlu, Kara Murat and Battal Gazi-, are still able to find themselves a place in popular culture which suggests they have a special relationship with the Turkish audience.The historical adventure films reflect on the white screen the present-day anxieties and fears of the society, as well as their nostalgia for the past, and like all genre movies they offer their audience simple solutions to their conflicts, reassuring them. These films, which use historical narratives already present in the society to create their own historical narratives, create nationalist myths where Turkish nationalism is reproduced and Turkish identity is constructed and maintained. This thesis examines how historical adventure films construct Turkish identity and reproduce nationalist discourse through the concepts of the Turkish hero, the Other, the women and the motherland.
Collections