An investigation of spelling skills in Turkish: The Role of phonological encoding and rapid naming in the literacy skills of third and fourth graders
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, fonolojik kodlama (FK) ve hızlı otomatik isimlendirme (HOTI) becerilerinin Türkçe okuma yazma başarısındaki belirleyici rolünü araştırmaktadır. Çalışmada, yazma becerisinin altında yatan süreçler, Türkçenin saydam yazı sistemi ve sınıflar arası gelişimsel farklılıklar bağlamında okuma süreçleri ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca, sözcük ve metin yazma testlerinde, çocukların elyazılarında bulunan yazım hatalarının özelliklerindeki değişimler, sınıf düzeyi ve test türü (kopyalama ve dikte) açısından ele alınmıştır. Çalışmaya ilkokul 3. ve 4. sınıflara devam eden 77 öğrenci katılmıştır. Veri toplamak amacıyla çeşitli testler kullanılmış ve analiz için nitel ve nicel yöntemlerden faydalanılmıştır. Bulgular 4. sınıf öğrencilerinin 3. sınıf öğrencileriyle benzer seviyede FK becerilerine sahip olduğunu, buna karşın HOTI, sözcük yazma ve sözcük okuma testlerinde daha başarılı performans sergilediklerini ortaya koymuştur. Regresyon sonuçları, HOTI'nin Türkçede okuma becerilerini önemli ölçüde yordadığını; FK'nin ise yazma performansını belirleyen önemli bir ölçüt olduğunu göstermiştir. Buna rağmen HOTI, FK becerilerinden bağımsız olarak, yazma başarısını belirleyici bir rol üstlenmiştir. Ayrıca, FK'nin 3. sınıf öğrencilerinin okuma başarısına katkıda bulunduğu, ancak 4. sınıfta okuma performansını önemli düzeyde etkilemediği görülmüştür. Sınıf düzeyi arttıkça, okuma yazma becerilerini belirlemede fonolojik bilginin etkisi azalırken, otomatikleşmenin öneminin arttığı gözlemlenmiştir. Hata analizi sonuçları, yazım hataları örüntüsünde test türüne bağlı bazı değişimlerin olduğunu, ancak sınıf düzeyi açısından önemli bir fark bulunmadığını göstermiştir. The present study investigated the role of phonological encoding (PE) skills and rapid automatized naming (RAN) in predicting reading and spelling achievement of Turkish-speaking children. It compared the underlying processes of spelling with those involved in reading with reference to developmental differences across grade levels and the transparent orthography of Turkish. Besides, it explored variations in the spelling errors found in the students' handwritings in word and text level spelling based on grade levels and task modality (copying vs. dictation). The participants were 77 students attending Grade 3 and Grade 4. A number of literacy tests were used to collect data, and the data were analyzed both quantitatively and qualitatively. Although the fourth graders had similar levels of PE skills with the third graders, they performed significantly better in RAN, word reading and word spelling tests. Regression results showed that RAN was a strong precursor of reading while PE was a significant predictor of spelling in Turkish. Still, RAN made significant contributions to spelling skills beyond PE at both grade levels. In addition, PE significantly contributed to the reading skills of the third graders while it did not account for significant amounts of variance in the reading skills of the fourth graders. As the grade level increased, the effect of phonological knowledge tended to decrease whereas automatization gained more importance in predicting reading and spelling performance. The results of the error analysis revealed some variations in the error patterns across modalities, but no striking differences were found across grade levels.
Collections