Cognitive appraisals, coping and psychological problems among Boğaziçi University English Preparatory Students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Boğaziçi Üniversitesi Hazırlık öğrencilerinin yaşadığı gündelik sıkıntılar, yaşam olayları, bilişsel değerlendirmeleri, başa çıkma yolları, psikolojik problemleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmanın değişkenleri arasındaki dinamik ilişki Lazarus ve Folkman'ın Etkileşimsel Stres Modeli ile incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi 270 öğrenciden (146 kadın, 124 erkek) oluşmuş, veriler Gündelik Sıkıntılar Ölçeği, Yaşam Olayları Ölçeği, Stres Değerlendirme Ölçeği, Başa Çıkma Yolları Ölçeği ve BÜREM (Boğaziçi Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Merkezi) Öngörüşme Formu aracılığıyla toplanmıştır. Yapılan çözümlemeler Modeldeki başa çıkma yollarının bilişsel değerlendirmeler ve psikolojik problemler arasındaki aracı rolünü kısmen desteklemiştir. Stresle baş etmede kullanılabilir kaynakların varlığından bağımsız olarak, Planlı Problem Çözmenin daha az psikolojik problem varlığını yordadığı görülmüştür. Planlı Problem Çözmenin ve Sorumluluğu Kabullenmenin kısmi aracı rolü desteklenmiştir. Ayrıca, bilişsel değerlendirmeler ve başa çıkmanın moderatör etkisi kısmen desteklenmiştir. Gündelik Sıkıntılar, Yüksek Tehdit algısı için daha fazla psikolojik problem varlığını yordamıştır. Düşük Kontrol algısı için, Yaşam Olayları daha fazla psikolojik problem varlığını yordamıştır. Gündelik Sıkıntılar, Yüksek Sorumluluğu Kabullenme başa çıkma yolu için daha fazla psikolojik problem varlığını yordamıştır. The aim of the current study was to explore the relationships among daily hassles, life events, cognitive appraisals, ways of coping, and psychological problems of Boğaziçi University English preparatory students. The dynamic interplay between study variables was examined in line with the Lazarus and Folkman's Transactional Theory of Stress. The sample was composed of 270 students (146 female, 124 male), and the data was collected by the Daily Hassles Scale, the Life Events Scale, the Stress Appraisal Measure, the Ways of Coping Questionnaire, and the BÜREM (Boğaziçi University Guidance and Psychological Counseling Center) Intake Form. The analyses partially supported the mediating role of coping on the relationship between cognitive appraisals and psychological problems. Regardless of having available resources to deal with the stressors, Planful Problem Solving predicted fewer psychological problems. The partial mediating roles of Planful Problem Solving and Accept Responsibility were supported. Moreover, the moderating effects of cognitive appraisals and ways of coping were supported. Daily Hassles more strongly predicted psychological problems for high levels of Threat appraisal than lower levels. For low levels of Control appraisal, Life Events more strongly predicted psychological problems. Daily Hassles more strongly predicted psychological problems for high levels of Accept Responsibility than low levels.
Collections