The Fatwa collection of an Ottoman provincial mufti, Vani Mehmed Efendi (D. 1685)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma 1657 yılında Erzurum müftüsü olarak atanan Vani Mehmed Efendi'nin fetvalarını derlediği mecmuasını incelemektedir. Mecmua Osmanlı kenar müftülerine ait fetva mecmualarının tipik bir örneğidir ve yerel halkın kendi meseleleri ile ilgili Vani'den talep ettikleri hukuki rehberliğin sonucu olarak verilen fetvaları içermektedir. Bu tez, mecmuadan seçilen fetvaların incelenmesi neticesinde Kadızadeliler hareketi ile ilişkilendirilen önemli bir dini figürün zihni dünyasını anlamlandırmada önemli bilgiler sunmaktadır. Vani'nin henüz Erzurum'da iken `bidatlar` konusunda Kadızadelilerin çizgisine çok benzer bir çizgi izlediği, hatta bazı hususlarda hareketin önde gelenlerinden bile daha keskin fikirlere sahip olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmada Vani'nin çeşitli konularda verdiği hükümler, bir yandan Erzurum'un dini, sosyal ve kültürel bağlamında, bir yandan da mensubu olduğu Hanefi mezhebinin metinsel referansları çerçevesinde analiz edilmektedir. Vani'nin fetvalarını dayandırdığı fıkıh kitapları listesi incelendiğinde Buhara-Semerkand bölgesi Hanefi alimlerinin onun hukuki birikiminde önemli bir rol oynadığı görülmektedir. Bu açıdan Vani'nin umumi Osmanlı ulema topluluğunun bir parçası olduğu da söylenebilir. This study analyzes Vani Mehmed Efendi's fatwa collection, which was compiled by Vani himself following his appointment as the mufti of Erzurum in 1657. The collection is a typical example of Ottoman provincial fatwa collections, compiling legal rulings issued in response to the local people's request for legal guidance concerning their local affairs. Through an analysis of selected fatwas in the collection, this thesis provides valuable information for understanding the mentality of an influential religious figure associated with the Kadızadeli movement. It illustrates that even before he moved to Istanbul, Vani Efendi held views on religious `innovations` that closely paralleled those of the Kadızadelis and which in certain cases, were even stricter than those of the latter. The particularities of Vani's legal opinions are explained and analyzed both with reference to the religious and more broadly socio-cultural landscape of Erzurum, and with reference to the Hanafi legal school, to which he belonged. The analysis of the scholarly references given in the fatwas reveals that Vani was strongly indebted to the legal opinions of Hanafi scholars of the Bukhara-Transoxiana region. In this regard, Vani can be said to have been a not atypical representative of the broader Ottoman scholarly community.
Collections