Three essays in dynamic macroeconomics
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
This thesis consists of three essays on dynamic macroeconomics. The first essay focuses on the relationship between government policy, education and wage inequality in a theoretical environment similar to the ones described in Acemoglu (1998, 2002). Analytical solution of the theoretical model indicates that the decentralized equilibrium of a two-sector economy where technological progress is fueled by invention of new technologies that are sold in a monopolistically competitive market is not socially optimal. The socially optimal government strategy involves the subsidization of the two sectors at the same rate as favoring one sector over the other subsidizing it at a higher rate distorts relative prices of intermediate goods substantially and hampers economic growth. The second article explores the relationship between the degree of central bank independence and inflation both empirically and theoretically. Empirical analysis shows a non-linear pattern between the two variables, and a game theoretical model taking place between the government and central bank is used to show that the potential informational asymmetry between the two player regarding the cost of fiscal expansion can successfully generate such a non-linear relationship. The third essay investigates the intergenerational educational mobility patterns in Europe using European Social Survey Dataset. The results of the econometric analysis show that educational mobility patterns show heterogeneity across countries, birth cohorts, genders and parent structure. Bu tez dinamik makroekonomi ile ilgili üç makaleden oluşmaktadır. Birinci makalede devlet politikası, eğitim ve maaş eşitsizliği arasındaki ilişki Acemoglu (1998, 2002) tarafından kullanılan teorik modellere benzer bir çerçevede incelenmektedir. Teorik modelin analitik çözümü, iki sektörlü ve teknolojik ilerlemenin kar amacıyla icat edilen ve monopolistik rekabet içerisinde satılan yeni teknolojiler ile sağlandığı bir ekonominin desentralize dengesinin optimal olmadığını göstermektedir. Bu çerçevede izlenmesi gereken optimal devlet politikası, sektörlerden birinin görece daha fazla desteklenmesinin ekonomideki göreli fiyatların bozulması ve büyüme oranını düşürmesi nedenleriyle, varolan tüm sektörlerin aynı oranda teşvik edilmesini gerektirmektedir. İkinci makalede merkez bankası bağımsızlığı ve enflasyon arasındaki ilişki hem empirik hem de teorik çerçevede incelenmektedir. Empirik analiz sonunda bu iki makroekonomik değişken arasında doğrusal olmayan bir ilişkinin varlığı gözlenmektedir. Bu gözlemin teorik dinamiklerinin incelenmesi için oyuncularının merkez bankası ve devlet olduğu bir oyun teorisi modeli kurulmuş ve oyuncular arasında mali genişlemenin maaliyetine ilişkin bilgi asimetrisinin varlığının bu doğrusal olmayan ilişkiyi doğuracak unsurlardan biri olabilieceği gösterilmiştir. Üçüncü makalede European Social Survey veritabanından yararlanılarak Avrupa ülkelerindeki nesillerarası eğitimsel hareketlilik dinamikleri empiric olarak incelenmiştir. Ekonometrik analiz sonuçları eğitimsel hareketlilik trendlerinin ülke, nesil, cinsiyet ve aile yapısına göre farklılaştığını göstermiştir.
Collections