Entrepreneurial success: The role of social networks and human capital
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal sermaye kuramına göre kurumların sosyal ağları performansları üzerinde önemli bir rol oynar. Dolayısıyla, yeni kurulan şirketlere, başarılı olmaları için, değerli sosyal ağlar geliştirecekleri stratejiler sürdürmeleri tavsiye edilir. Çünkü bu sosyal ağlar sayesinde somut ya da sanal kaynaklara erişim sağlayarak başarıya ulaşmaları öngörülmektedir. Sosyal ağların girişimcilerin başarıları üzerinde önemli etkileri olduğunu öneren çok sayıda çalışma olmasına rağmen, ilişkinin doğasına ilişkin kanıt çok yönlüdür. Ayrıca, Türkiye'de sosyal ağ çerçevesinden girişimcilerin başarılarını inceleyen çalışmaların sayısı oldukça azdır. Bu tez, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin marifetlerini birleştirerek girişimcilerin sosyal sermayelerinin ve sosyal ağ yapılarının başarıları ile nasıl bir ilişkide olduğunu anlamayı amaçlamaktadır. İlgili yazında bu ilişki için bulunan çelişkili ve karma sonuçlar olduğundan, bir diğer amaç da beşeri sermayeyi bu ilişkiye tanıtmak olmuştur. Öncelikle, araştırmanın keşif aşamasında, derinlemesine görüşmeler yapılarak konu ile ilgili kendi bağlamında derinlemesine bir anlayış sağlanmıştır. Ardından, İstanbul'daki KOBİ (küçük ve orta büyüklükteki işletmeler) kurucuları olan girişimcilerden anket yöntemiyle sayısal veri toplanarak kalitatif yöntem ve ilgili yazın ışığında geliştirilen hipotezler test edilmiştir. Sonuçlar girişimcilerin başarıları ile bunun sosyal ağlar ile ilgili öncülleri arasındaki ilişkiye kaynaklara erişimin aracı rolü üzerinde destekleyici görgül kanıt sağlarken, aynı zamanda bu aracı ilişkide beşeri sermayenin düzenleyici (moderatör) rolünü de aydınlatmıştır. Beşeri sermayenin (eğitim ve benzer sektör iş deneyimi) girişimcilerin başarısını gösteren modeldeki ilişkilerin doğasını değiştirdiği bulunmuştur. Social capital theory suggests that a firm's external networks play a major role in contributing to its performance; hence start-ups, in order to succeed, are advised to pursue strategies that focus on the development of valuable networks, as they hold the set of resources, tangible or virtual, that may accrue to a corporate player through the player's social relationships across these networks, facilitating the attainment of entrepreneurial goals. Although a number of empirical studies suggest that social networks indeed have an influence on entrepreneurial success, evidence regarding the nature of the relationship is still equivocal. Further, the number of studies focusing on entrepreneurial success through a network perspective in Turkey is quite scarce. Combining the merits of both qualitative and quantitative research, the present dissertation attempts to contribute to the understanding of how social capital and structural elements of an entrepreneur's network are related with entrepreneurial success. Since there are conflicting and mixed results regarding these relationships in the literature, one additional aim is to introduce human capital in this relationship. First, in-depth interviews are used in the exploratory stage of the research providing in-depth understanding of the phenomenon under investigation within its context. Then, quantitative data, collected via survey administration to entrepreneurs of small and medium sized enterprises (SMEs) from Istanbul, is used to test the hypotheses developed in light of the relevant literature and the qualitative insights. Results provided corroborative empirical evidence for the mediating effect of access to resources on the relationship between entrepreneurial success and its network related antecedents, while illuminating the moderating effect of human capital elements on this mediated relationship. It is shown that human capital (education and industry-specific work experience) indeed changes the nature of the relationships in the predictive model of entrepreneurial success.
Collections