The relationship between psychological adjustment, best-friend acceptance–rejection, and peer attachment during late adolescence
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı `En İyi Arkadaş Kabul-Ret Anketi`ni Türk kültürü ve diline uyarlamak (1. Çalışma) ve geç ergenlerde psikolojik uyum, algılanan en iyi arkadaş kabul-reddi ve akran bağlılığını cinsiyetle beraber (2. Çalışma) incelemektir. İlk çalışmada çeviri denkliğini sağlamak için İngilizce ve Türkçe bilen 60 üniversite öğrencisi ile anketin iki formuyla güvenilirliği ölçülerek ve uyarlama çalışması yapılmıştır. Türkçe form, kaynak İngilizce formla çeviri olarak denk bulunmuştur ve güvenilirliği güçlü olarak hesaplanmıştır (Cronbach's α = .87.)İkinci çalışmanın örnekleminde, 441 lisans öğrencisi yer almıştır. Veri toplama için kullanılan malzemeler şunlardır: (1) Demografik bilgi formu, (2) En İyi Arkadaş Kabul/Ret Anketi (BFARQ-Türkçe Form), (3) Kişilik Değerlendirme Ölçeği'nin çocuk versiyonu (PAQ-Türkçe Form) ve (4) Akran Bağlığı Ölçeği (Türkçe IPPA-T'nin alt ölçeği).En iyi arkadaş reddi, akran bağlılığı ve psikolojik uyumsuzlukla ilgili araştırma sorularının incelenmesi amacıyla, görüngüler arası ilişkiler korelasyonlarla; psikolojik uyum üzerinde en iyi arkadaş reddinin ve akran bağlılığının etkisinin incelenmesi ise regresyon analizi ile yapılmıştır. Akran bağlılığının en iyi arkadaş reddiyle negatif korelasyonu bulunurken (r = -.546, p < .01 ) psikolojik uyumsuzlukla pozitif korelasyonu bulunmuştur (r = .49, p < .01). Ayrıca, en iyi arkadaş reddinin de psikolojik uyumla anlamlı bir negatif korelasyonu bulunmuştur (r = -.438, p < .01).Sonuçlar, düşük arkadaş bağlılığının psikolojik uyumsuzluğun en iyi yordayıcısı olduğunu (β =.37), bunu da en iyi arkadaş reddinin izlediğini göstermiştir (β = .24). Katılımcıların cinsiyeti bu çalışmadaki incelenen ilişkileri hiçbir şekilde etkilememiştir. The aim of the present study was to realize the transliteral equivalence of the `Best- Friend Acceptance–Rejection Questionnaire` for Turkish population (Study I) and to study the relationship between psychological adjustment, perceived best-friend acceptance rejection and peer attachment of late adolescents along with gender differences (Study II). To carry out the transliteral equivalence process of Best- Friend Acceptance–Rejection Questionnaire for Turkish population and to test its reliability, 60 university students who were bilingual in English and Turkish were given the two forms in Study I. The Turkish form was found to be transliterally equivalent to the original English Form and the reliability was found to be strong (Cronbach's α = .87)The sample for the second study consisted of 441 undergraduate university students. The materials for data collection included the following: (1) a demographic questionnaire, (2) Best-Friend Acceptance–Rejection Questionnaire (BFARQ- Turkish Form), (3) child version of the Personality Assessment Questionnaire (PAQ- Turkish Form); which measures the psychological adjustment level, and (4) Peer Attachment Scale (subscale of IPPA-T-Turkish Form).The investigation for the research questions about the relationship between best-friend rejection, peer attachment and psychological maladjustment was carried out by correlation to explore the relationships between the phenomena and by regression analysis to explore the impact of best–friend rejection and peer attachment on psychological maladjustment. It was found as expected that peer attachment was significantly negatively correlated with best friendship rejection (r = -.546, p < .01) while it was significantly and positively related with psychological maladjustment (r = .49, p < .01). Best –friendship rejection was also significantly negatively related with psychological maladjustment (r = -.438, p < .01).The results showed that, poor peer attachment was the best predictor of psychological maladjustment (β =.37) followed by best-friend rejection (β = .24). The gender of the participants did not affect this relationship in any way analyzed in this study.
Collections