State power as performance: Royal wedding festivities and the Ottoman spectacular state during the Period of Mahmud II
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, II. Mahmud dönemindeki iki imparatorluk düğünü için düzenlenen şenlikleri incelemektedir: Saliha Sultan'ın (ö. 1843) düğünü için organize edilen 1834 şenliği ve Mihrimah Sultan'ın (ö. 1838) düğünü için organize edilen 1836 şenliği. Bununla birlikte, burada performans çalışmalarının yöntem ve teorilerinden yararlanarak II. Mahmud döneminde Osmanlı Devleti'nin tören organize etme biçimlerinde meydana gelen değişiklikler araştırılmaktadır. Bu incelemenin odağını II. Mahmud döneminde, devletin imparatorluk düğünleri aracılığıyla gösterim gücünü nasıl kullandığı ve bu gösterim şekillerinin nasıl değiştiği oluşturmaktadır. Bu dönüşümler, törensel pratiklerdeki, festival mekanlarındaki ve festivalleri kayıt altına alma yöntemlerindeki değişiklikler aracılığıyla incelenmektedir. Devletin gösterim gücünün tarihselliği göz önünde bulundurularak, imparatorluk şenliklerinin devletin gücünün sunumlanmasını nasıl yeniden tanımlayıp icat ettiği ise, on dokuzuncu yüzyılın daha geniş sosyal, kültürel ve politik bağlamı içerisinde ele alınıp sorunsallaştırılmaktadır. This thesis examines two imperial wedding festivals organized during the reign of Mahmud II (r. 1808-1839): the festival of 1834, which was organized for the wedding of Saliha Sultan (d. 1843), and the festival of 1836, which was organized for the wedding of Mihrimah Sultan (d. 1838). By utilizing the methods and theories of performance studies, this thesis explores the ways in which celebratory patterns of the Ottoman state changed during the period of Mahmud II. In this analysis, how the state during the period of Mahmud II made use of its performativity, and how these performative patterns through royal wedding festivities constitute the major focal point. This transition is examined through changes in the ceremonial practices, festival spaces, and dramatic performances as well as changes in documenting the practices of these festivals. By considering the historicity of the state's performativity, how imperial festivities were used to re-invent and re-define the representation of state power is problematized within the broader social, cultural and political context of the nineteenth century.
Collections