Factors associated with school readiness in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarının anasınıflarına devam etmekte olan çocukların ilkokula hazırbulunuşlukları ile ilgili kapsamlı bir veri elde etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın ikinci amacı, bu çocukların ailelerinin sosyoekonomik durumları hakkında bilgi edinmektir. Üçüncül olarak, okul öncesi eğitim sınıflarının kalitesi hakkında detaylı veriler toplamak amaçlanmıştır. Son olarak ise, çocukların ilkokula hazırbulunuşluklarını yordayan faktörleri analiz etmek ve bu faktörlerin birbirleri ile ilişkilerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın sonunda, çocukların yaşının, cinsiyetlerinin, okul öncesi eğitim alma sürelerinin ve sınıf içindeki öğretmen ile çocuk arasındaki ilişkilerin kalitesinin, çocukların ilkokula olan hazırbulunuşluluğunun güçlü birer yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Yaşı daha büyük olan, cinsiyeti kız olan, daha fazla okul öncesi eğitim alan ve öğretmen-çocuk ilişkileri daha kaliteli olan anasınıflarındaki çocukların ilkokula daha hazır oldukları görülmüştür. Ayrıca, çocukların ailelerinin sosyoekonomik düzeyleri (eğitim ve gelir düzeyi) yükseldikçe, kayıtlı oldukları anasınıfların eğitim kalitesinin de (fiziksel çevre ve sosyal-duygusal iklim) arttığı gözlemlenmiştir. Bu çalışma; çocukların ilkokula hazırbulunuşlukları ile ilgili aile, çocuk, okul ve öğretmen gibi farklı faktörleri kapsamlı ve çok yönlü olarak ele almasının yanında farklı değişkenler arasındaki ilişkileri incelemesiyle literature katkı sağlamaktadır. Çünkü Türkiye'de, çocukların demografik özelliklerinin yanında ailelerinin sahip olduğu sosyoekonomik özellikler ile çocukların aldığı okul öncesi eğitimin kalitesini içeren, çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerini çok yönlü açıdan tanımlayan ve inceleyen araştırmalara ihtiyaç vardır. The first aim of the study was to have data about children's school readiness comprehensively. The second was to have descriptive data about children's socioeconomic backgrounds. The third aim was to get data about the quality of public early childhood education classrooms. The final aim was to determine the factors associated with children's school readiness and the relationships between those factors. The results showed that children's age, gender, length of experience in formal early childhood education and the quality of interactions in early childhood education classrooms were the strongest predictors of children's readiness for school. Older children, female children, children who had longer experience in formal early childhood education, and children who were in classrooms which had better interactions quality between the class teachers and the children were more likely to show more readiness for school. There were significant positive relations between parents' socioeconomic factors (educational status and the total monthly income) and the quality of early childhood education classrooms (in terms of physical environment and social-emotional climate of the classroom). The study contributed to the early childhood education literature by identifying the factors related to children, parents, teachers and the quality of early childhood education classrooms in order to understand factors associated with children's school readiness. There is a need for further research in Turkey that defines and investgates school readiness from a multidimensional perspective and particularly including socioeconomic factors of family and quality of early childhood education.
Collections