Visual economies of disaster: The circulation of an image of the Van earthquake
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez; kültürel bir ikon, bir depremin sembolü ve acının nesnesi haline gelinme süreçlerini tartışmak üzere bir depremzedenin görsel imgesinin üretimi ve dolaşımına odaklanıyor. Van Depremi'nin (2011) 13 yaşındaki bir kurbanının imgesinin maddi izleğini farklı zamansal ve mekânsal dolaşımlarda, örneğin; ana akım yazılı basında, ödül törenlerinde, politik törenlerde, ve dış mekan reklam kampanyalarında takip ediyor. Bir imgenin dolaşımını takip ederek, görsellik ekonomisi, haber üretimi dinamikleri ve haber söylemlerinin kurulumları üzerine tartışmalar ortaya koyuyor ve Türkiye'de felaketlerin görsellik kurulumunu sorunsallaştırıyor. Bu şekilde, Van Depremi tarihselleştirilerek, felaketlerin toplumsallığı, fotoğrafın tarafsızlık iddiaları, gerçekçi bakış, duygu politikaları, söylemsel olarak kurulan toplumsal birlik, pozun politikası, ideal afetzede tanımı, çerçeveleme, acıma politikaları ve insani söylem gibi konuları ele alıyor. Bu doğrultuda fotoğrafı çeken gazeteci ile yarı- yapılandırılmış bir derinlemesine görüşme üzerinden habercilik alanında imge ve haber üretimi tartışılıyor. Ayrıca, ana akım yazılı basın taraması yapılarak felaket haberciliği söylemi analiz ediliyor. Sonuç olarak, Yunus'un imgesinin bir acı nesnesi olarak derin bir sömürgeci bakışı yeniden ürettiği; tarihsiz, politik olmayan ideal bir kurban kategorisi kurduğu; ve tüm bunların Yunus'un ailesi üzerinde belirli somut etkileri olduğunu iddia ediyorum. This thesis focuses on the production and circulation of an earthquake victim's photograph in order to see the processes behind becoming a cultural icon, a symbol of a disaster and an object of pain. It follows the material trajectory of the image that belongs to a 13-year-old victim of the Van Earthquake (2011) in different spaces and temporalities; such as in mainstream print media, in award ceremonies, in political ceremonies and in outdoor campaigns. By following Yunus' photograph, this thesis provides insights on the economy of visuality, dynamics of news production, and formation of news discourses through which, I problematize the formation of hegemonic visual regime of Turkey for disasters. Throughout the thesis, social aspects of disasters, objectivity claims of the photographic medium, the realist gaze, politics of affect, unity of nation via discursive formations, politics of pose, production of idealized victims, framing, politics of pity and humanitarian discourse are discussed to historicize the particular event. The thesis also includes a semi structured in-depth interview with the photojournalist who took the photograph of Yunus, to reveal the production processes in journalism field. In addition, based on the archival data from mainstream national newspapers, an elaborative discourse analysis is held to locate the image in the disasters news discourse. I argue that Yunus's image as an object of pain is constructed as a product of deeply colonial gaze and as an ahistorical depoliticized victim category, and this in return had material effects on the victim's family.
Collections