Self-compassion as a mediator between parental acceptance rejection and emotional reactivity among university students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde öz-duyarlığın ebeveyn kabuliyeti reddi ve duygusal tepkisellik arasındaki ilişki üzerindeki aracı rolünü incelemektir. Çalışmanın örneklemi 428 üniversite öğrencisinden oluşmuş, veriler Kişisel Bilgi Formu, Duygusal Tepkisellik Ölçeği, Yetişkinler için Ebeveyn Kabul-Red Ölçeği (kısa form), ve Öz-duyarlık Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Duygusal tepkiselliğin iki alt boyutu (tepkisellik ve psikolojik dayanıklılık) ölçüt değişkenleri olarak, anne ve baba reddi yordalayan değişkenler olarak ve öz-duyarlığın altı alt öğesi (öz-sevecenlik, öz-yargılama, paylaşımların bilincinde olma, izolasyon, bilinçlilik, aşırı özdeşleşme) aracı değişkenler olarak kullanılarak dört aracılık modeli oluşturulmuştur. Duygusal tepkiselliğin hassasiyet alt boyutu ile anne ve baba reddi arasındaki korelasyonlar istatistiki açıdan anlamlı bulunmadığı için aracılık analizine dahil edilmemiştir. Aracılık testi bulgularında öz-duyarlığın anne reddi - tepkisellik alt boyutu arasındaki ilişkide ve anne reddi – psikolojik dayanıklılık alt boyutu arasındaki ilişkide aracı rolü olduğu tamamıyla desteklemiştir. Baba reddi yönünden, analizler öz-duyarlığın baba reddi – psikolojik dayanıklılık alt boyutu arasındaki ilişkide aracı rolü olduğunu tamamıyla desteklemiştir. Öz-duyarlığın, baba reddi - tepkisellik alt boyutu arasındaki ilişkide kısmi aracılık rolü olduğu görülmüştür. Öz-duyarlığın aşırı özdeşleştirme öğesi bu ilişkiye tamamıyla aracılık ederken; öz-sevecenlik, öz-yargılama, paylaşımların bilincinde olma, izolasyon ve bilinçlilik ilişkiye kısmen aracılık etmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öz-duyarlığın üniversite öğrencilerinin algıladıkları anne-baba reddi ve duygusal tepkisellikleri arasındaki ilişkide aracı rolü olduğu tamamıyla ve kısmen desteklenmiştir. Sonuç olarak, üniversitelerin psikolojik destek birimlerinde öz-duyarlık temelli koruyucu ve önleyici psikolojik danışmanlık uygulamaları geliştirilmesi yoluyla üniversite öğrencilerinde ebeveyn reddinin duygusal tepkisellik üzerindeki etkileri azaltılabilir ya da ortadan kaldırılabilir. The aim of the current study was to explore mediating role of self-compassion in the relationship between parental acceptance-rejection and emotional reactivity in a sample of university students. The sample consisted of 428 university students, and data were collected using a personal information form, the Emotion Reactivity Scale (ERS), the Adult Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (Adult PARQ-Short Version) and the Self-Compassion Scale (SCS). Four mediational models were used that included two dimensions of emotion reactivity (arousal/intensity and persistence) as criterion variables, maternal and paternal rejection as predictor variables, and six domains of self-compassion (self-kindness, self-judgment, common humanity, isolation, mindfulness, over-identification) as mediators. The sensitivity dimension of emotional reactivity was not included in the mediation analysis since its correlation with both maternal and paternal rejection were found to be insignificant. Mediation analyses fully supported the mediating role of self-compassion in the relationship between maternal rejection and arousal/intensity dimension as well as in the relationship between maternal rejection and persistence dimension. With regard to paternal rejection, analyses fully supported the mediating role of self-compassion in its relationship to persistence dimension. Self-compassion partially mediated the relationship between paternal rejection and the arousal/intensity dimension. The over-identification domain fully mediated this relationship, whereas the self-kindness, self-judgment, common humanity, isolation, and mindfulness domains partially mediated. These results support the position that self-compassion fully and partially mediated the relationship between parental rejection and emotional reactivity in university students. Developing self-compassion-based intervention practices in college counseling settings may reduce or eliminate the effects of parental rejection on emotional reactivity in university students.
Collections