The role of cognitive inhibition and metacognition on the mathematics performance of middle school students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, üst biliş ve zihindeki yürütücü işlevlerden biri olan inhibisyonun matematik performansı üzerindeki katkısı düşünülerek, üst biliş ve bilişsel inhibisyon arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca, hangi bilişsel yapının (üst biliş, inhibisyon) matematik performansını daha çok yordadığı araştırılmıştır. Çalışma yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşan iki yüz otuz dört kişi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin matematik performanslarını belirlemek için öğrenciyi sezgisel cevap vermeye yönlendiren problemlerden oluşan bir problem testi ve karnedeki matematik başarı notları kullanılmıştır. Öğrencilerin üst bilişini ölçmek için Likert tipi bir üst biliş envanteri uygulanmıştır. Diğer bir üst biliş göstergesi olan kalibrasyon da öğrencilerin problem testindeki performansına dayanan tahmin ve değerlendirmelerinden yola çıkılarak ölçülmüştür. İnhibisyon ise bilgisayar ortamında uygulanan Stroop tipi sayısal bir test ile ölçülmüştür. Sonuçlar, üst biliş ile inhibisyon arasında anlamlı bir ilişki olmadığını göstermiştir. Üst biliş ile her iki matematik performans göstergesi arasında anlamlı bir ilişki gözlemlenmiştir. Ancak, inhibisyonun problem çözme performansı yerine sadece matematik başarı notlarıyla düşük katsayılı bir anlamlı ilişki içinde olduğu görülmüştür. Regresyon analizi üst bilişin inhibisyona göre matematik performansında daha büyük bir rolü olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, analitik bir süreç olan üst bilişin matematik performansı üzerindeki başlıca rolünü vurgulamıştır. Considering the contribution of both inhibition as an executive function and metacognition as a meta-level construct to mathematics performance, the relationship between inhibition and metacognition was investigated in this study. The aim was to investigate to understand whether metacognition or inhibition was more predictive when considering mathematics performance. The study was conducted with two-hundred and thirty-four middle school students in grades 7 and 8. For mathematics performance, a test of mathematics problems chosen as suitable for leading students to answer intuitively and Mathematics achievement scores in report cards were used. Measuring metacognition was executed through a Likert-type metacognitive skill inventory. As another metacognitive measure, calibration scores as prediction and evaluation judgement of the students before and after the problem test were also computed. Inhibition was measured with a numerical Stroop-like test on computer. Findings showed that there was not a significant relationship between metacognition and cognitive inhibition. While observing the significant relationship between metacognition and both mathematics performance measures, inhibition was only associated with mathematics achievement scores with a low coefficient. Regression analysis indicated that metacognition had a greater role on mathematics performance than inhibition. The results emphasized the major role of metacognition as an analytic thinking structure in mathematics performance.
Collections