Reading fluency and comprehension in a transparent orthography: Evidence from Turkish children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, okuma becerilerinin (sözcük okuma akıcılığı ve okuduğunu anlama) bilişsel ve dilbilimsel değişkenler (Hızlı otomatik isimlendirme [HOTİ], fonolojik farkındalık [FF], fonolojik bellek [FB], morfolojik farkındalık [MF], ortografi bilgisi [OB]), işleme hızı [İH] ve sözcük dağarcığı) ve anne-baba eğitim seviyesi ile olan eşzamanlı ilişkisini araştırmak için dizayn edilmiştir. 2. ve 4. sınıflardan toplam 92 Türkçe konuşan çocuğa söz konusu okuma becerileri ile bilişsel ve dilbilimsel değişkenlerdeki performanslarını ölçen testler uygulanmıştır. Değişkenler arasında öngörülen doğrudan ve dolaylı ilişkileri gösteren önceden tasarlanmış bir okuma modeli geliştirilmiştir. Bu model daha sonra eşzamanlı çoklu regresyona dayalı klasik yol analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçları, her iki sınıf seviyesinde de, harf/sayı temelli HOTİ ve OB'nin en güçlü ve en tutarlı yordayıcılar olduğunu ortaya koymuştur. Diğer değişkenler olan FF, FB, MF, OB, İH, sözcük dağarcığı ve anne-baba eğitim seviyesinin sözcük okuma akıcılığına önemli ölçüde doğrudan ve bağımsız katkısı bulunmamıştır. FF ve İH ikinci sınıfların akıcı sözcük okumasını OB aracılığıyla dolaylı yönden etkilemiştir. Fakat 4. Sınıfta, sadece İH, sözcük okuma akıcılığına OB aracılığıyla dolaylı katkıda bulunmuştur. Okuduğunu anlama becerisi ele alındığında, akıcı sözcük okuma, sözcük dağarcığı ve anne-baba eğitim seviyesinin sınıf düzeyleri arasında bağımsız yordayıcılar oldukları saptanmıştır. Ayrıca, sözcük dağarcığı ve akıcı sözcük okumanın okuduğunu anlamadaki dolaylı rolü vurgulanmıştır. This study was designed to explore the concurrent relationships of reading skills (i.e., word-level reading fluency and comprehension) with cognitive and linguistic variables (i.e., rapid-automatized naming [RAN], phonological awareness [PA], phonological memory [PM], morphological awareness [MA], orthographic knowledge [OK]), processing speed [PS], and vocabulary), along with parental education level. The interplay among these variables was also investigated. A total of 92 Turkish-speaking children in grades 2 and 4 were administered a battery of tests to measure their performance with respect to reading skills and linguistic and cognitive variables. A preliminary model of reading that illustrated the proposed direct and indirect (i.e., mediating) relationships among the variables was developed. The model was then tested using a classical path analysis which relied on a series of simultaneous multiple regression. The results revealed that alphanumeric RAN and OK remained the strongest and most persistent predictors of fluent word reading at both grade levels. Other variables, namely PA, PM, MA, OK, PS, vocabulary, and parents' education level, made no significant direct or unique contribution to word reading fluency. PA and PS indirectly influenced second graders' fluent word recognition through OK. However, only PS made an indirect contribution to word reading fluency via OK in grade 4. As for the reading comprehension skill, fluent word recognition, vocabulary, and parental education level were identified as independent precursors across grades. In addition, the mediating roles of vocabulary and fluent word recognition were emphasized in reading comprehension.
Collections