Interaction between cyberbodies and cyberspace: The effect of avatar abilities on affordance perception in virtual reality
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir objeyle nasıl etkileşime geçeceğimizi insan bedeninin sınırları belirlemektedir. Peki bedenimizi ve bununla beraber sahip olduğumuz becerileri kolayca değiştirebilseydik bu bize yeni aksiyon olasılıkları sağlar mıydı? Bu çalışmada, bedeni manipüle etmenin çevremizdeki potansiyel aksiyonları algılamamız (sağlarlık algısı) üzerindeki etkisi incelenmiştir. Birinci deneyde, hipoteze uygun şekilde katılımcıların kulp yönü ile tepki verdikleri el aynı tarafta olduğunda daha hızlı tepki verdikleri görülmüştür (Tucker & Ellis, 1986). Aynı zamanda uyarıcının katılımcıya olan mesafesi ara bir seviye eklenerek incelenmiş ve tepki süresi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu bulunmuştur. Bu bize sağlarlık etkisinin Sanal Gerçeklik (SG) ortamında ölçümlenebileceğini göstermektedir. İkinci deneyde avatar (SG içerisinde üç boyutlu beden gösterimi) becerilerinin sağlarlık algısını etkilediği bulunmuştur. Avatar becerileri, iki farklı el tipi kullanılarak manipüle edilmiştir (normal eller: kavrama becerisine sahip, kapsül şeklindeki eller: kavrama becerisinden yoksun). Veri toplama aşamasının, aksiyonun planlanması ve gerçekleştirilmesi olarak iki aşamaya bölünmesi değerli çıktılar sağlamıştır. Planlama aşamasında kısıtlanmış ellerde daha güçlü bir sağlarlık etkisi bulunmuştur. Bunun için olası bir açıklama daha az sayıda potansiyel aksiyonun bulunmasının avantaj sağlaması olabilir. Aksiyonun gerçekleştiği sırada ise sağlarlık etkisinin tersine döndüğü bulunmuştur. Kulp yönü etkisinin ters yönde olması literatürde çok nadir rastlanan bir durumdur. Bu durum da hareket sırasında planlamanın devam etmesi ile açıklanabilir. Tüm sonuçlar multidisipliner bir yaklaşım ile incelenmiş ve de çalışmanın sonuçları doğrultusunda SG alanındaki uygulamalarla ilgili olası çıkarımlara yer verilmiştir. The possible actions that we can perform with an object are determined by the capabilities of the human body. Then, if we could change the body, would it create new action possibilities for us? In this study, we examined the effect of altered abilities on the perception of potential actions for a given object — affordance perception. Objects with handles are known to potentiate the afforded action. Participants tend to respond faster when the handle is on the same side as the responding hand in a bimanual speed response task (Tucker & Ellis, 1986). In the first experiment, we replicated this effect in a Virtual Reality (VR) setting by manipulating the handle orientation and distance of the object with an intermediate level. In the second experiment, we showed that this effect was influenced by the avatar (a 3D representation of the body and its movements in VR) which was manipulated by two different hand types (able hand, i.e., able to grasp vs. restricted hand, i.e., not able to grasp). The division of the data collection into action planning and action execution created a valuable insight. Specifically, during action planning, the affordance effect was significantly stronger for the restricted hand. One explanation for this is that fewer action possibilities provided the restricted hand an advantage in processing time. During action execution, on the other hand, the affordance effect was reversed. This reversed effect is rarely found in the literature. In this case, it may be due to the ongoing action planning during action execution. The results were examined from a multidisciplinary perspective, together with a discussion on the implications for VR applications.
Collections