Socioeconomic-related differences in Turkish mothers` autonomy granting to adolescents
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma ergen yaşta çocuğu olan annelerin ergenlik dönemine ve ergenlik dönemindeki özerklik kavramına dair inançlarını ve beklentilerini katılımcıların sosyoekonomik seviyelerini, özellikle eğitim durumlarını, göz önünde bulundurarak araştırmayı amaçlamaktadır. Çalşmaya 20 yüksek eğitimli (Ortalamayaş = 45.87, SS = 3.51) ve 20 düşük eğitimli anne (Ortalamayaş = 40.20, SS = 4.93) katılmıştır. Katılımcıların çocuklarının erken ergenlik döneminde olması dikkate alınmıştır (20 kız, 20 erkek, Ortalamayaş = 15.71, SS = .55). Veri toplama sürecinden önce her katılımcı, çalışmaya katılımını onaylamış ve demografik bilgi formunu doldurmuştur. Daha sonrasında araştırmacı her katılımcı ile birebir ve yüzyüze görüşerek röportajları tamamlamıştır. Röportaj sorularında annelerden ergenlik dönemine dair tanımlamalarını, bu dönemin çocukluktan ve yetişkinlikten farklarını, `iyi bir ergen` kavramına dair inançlarını, ergenlikteki davranışsal ve psikolojik özerklik konularına dair görüşlerini ve kendi annelerine olan benzerliklerini değerlendirmeleri istenmiştir. Sonuçlar düşük eğitimli annelerin yüksek eğitimli annelere göre ergenlik kavramını agresyon, öfke ve sinir gibi daha negatif tanımlamalarla ilişkilendirdiklerini göstermiştir. Ayrıca, `iyi bir ergen` tanımının düşük eğitimli annelere göre daha ilişkisel kazanımlar, yüksek eğitimli annelere göre daha bireysel kazanımlar içerdiği gözlenmiştir. Psikolojik özerklik konularının çocuğun fikrini alınmasını ve çocuğun ebeveynlerinden farklı görüşlerini ifade edebilmesini içeren alt dalları ise yüksek eğitimli annelerin cevaplarında daha fazla ortaya çıkmıştır. Bunlara ek olarak, kendi ebeveynlerini değerlendirmeleri istendiğinde yüksek eğitimli anneler kendileri ile ebeveynleri arasında daha fazla benzerlikten, düşük eğitimli anneler ise daha fazla farklılıktan bahsetmişlerdir. This study aims to gain insight into mothers of adolescence's conceptualization of the adolescence period and their understanding toward adolescence's autonomy in the context of their socioeconomic status (SES), more specifically their education level. The sample consisted of 20 high-SES (Mage = 45.87, SDage = 3.51) and 20 low-SES mothers (Mage = 40.20, SDage = 4.93) who have children in the mid-adolescence period (20 girls, 20 boys, Mage = 15.71, SDage = .55). For data collection, each mother was interviewed in-depth individually and filled out a demographic information form. Mothers were asked to describe the period of adolescence, its difference from childhood and adulthood, as well as their expectations of a well-functioning adolescent. Finally, mothers were asked to reflect on possible generational differences in autonomy granting. Results revealed that mothers from low-SES were more likely to associate the adolescence period with children's experience of anger, annoyance, and negative mood than high-SES mothers. It was also found that high-SES mothers mentioned about individualistic competences and low-SES mothers mentioned about relational competences when they describe a well-functioning adolescence based on their maternal beliefs. There were also differences in some topics of psychological autonomy granting (asking for child's opinions and voicing own opinions) between two groups of mothers, mothers from high-SES group who indicated their positive attitude toward this dimension of autonomy were more than low-SES group. Generational differences were also more apparent in the response of low-SES mothers, while high-SES mothers mentioned about more similarities with their own parents.
Collections