An analysis of requestive emails in Turkish to an academic advisor
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Türk öğrenciler tarafından dört yıllık bir zaman diliminde bölüm danışmanına yazılan rica (söz eylemi) içeren e-postaları inceler. Çalışma, e-postalarda özellikle ricada bulunma söz eylemine odaklanır.Ayrıca, e-postalarda kullanılan incelik stratejilerini inceler. Veri sekiz dönem boyunca 45 öğrenci tarafından kadın danışmana gönderilen 200 adet gerçek e-postadan oluşmaktadır.Çalışmada, 217 adet rica söz eylemi bulunmuş ve rica strateji türleri ile konuşmacıların yaklaşımlarına göre sınıflandırılmıştır. İstatistiki sonuçlar öğrencilerin ricada bulunurken, anlamlı bir biçimde daha fazla dolaylı stratejileri, özellikle öneri bildiren kalıpları ile hazırlayıcı soruları ve konuşan odaklı yaklaşımı benimsediklerini göstermiştir. Dahası, incelik stratejileri hususunda, öğrencilerin açık, gizli, yakınsak ve uzaksak inceliklerden çeşitli stratejilere başvurduğu söylenebilir. Bu bulgu, öğrencilerin e-postalarda yüzü korumak için, duruma en uygun incelik stratejisini kullanmaya çalıştığını gösterir. This study examines the requestive emails of Turkish students to their academic advisor over a 4-year period of time.The study focuses mainly on the speech act of requesting in the emails. This research further investigates the politeness strategies employed in the emails. The data consist of 200 authentic emails written by 45 students sent to the female academic advisor covering eight semesters.In the study, 217 requestive acts are identified, coded and categorized in terms of request strategies and request perspectives.The statistical analysis results indicate that when forming a request,students make use of indirect strategies, in particular preparatory and suggestory formulas, and speaker-oriented perspective at a significantly higher rate.Moreover, in regards to politeness strategies, it can be said that students employ various realizations of on-record, off-record, positive politeness, and negative politeness strategies. These findings reveal that students try to employ the most appropriate politeness strategy in order to maintain face in email messages.
Collections