Predictors of emerging reading skills in Turkish: Evidence from Kurdish-Turkish bilingual early readers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'de Kürtçe, Türkçe'den sonra en çok konuşulan dillerin başında gelir. Ancak, Kürtçe-Türkçe çift dilli çocukların Türkçe'de okuma edinimi başarısını doğrudan inceleyen yeterince çalışma olmadığı görülmüştür. Bu çalışma, fonolojik farkındalık (FF) fonolojik bellek (FB), hızlı otomtatik isimlendirme (HOTI) ve sözcük dağarcığı gibi bileşenlerin çift dilli çocukların ikinci dil Türkçe'de anlamlı ve anlamsız kelime okuma becerilerindeki belirleyici rolünü incelemektedir. Kesitsel çalışma yöntemi kullanılarak, okuma bileşenleri ve kelime okuma becerileri arasındaki ilişkiler sınıflar arası gelişimsel farklılıklar bağlamında karşılaştırmalı olarak araştırılmıştır. Bunun yanında, çoklu ve aşamalı regresyon analizleri yapılarak bilişsel ve dilbilimsel bileşenlerin kelime okuma becerisine olan etkileri incelenmiştir. Çalışmaya birinci ve ikinci sınıfa devam eden 81 Kürtçe-Türkçe çift dilli öğrenci katılmıştır. Veriler çeşitli Türkçe testler kullanılarak toplanmıştır. Bulgular, ikinci sınıf öğrencilerin sözcük dağarcığı haricinde bütün diğer testlerde birinci sınıf öğrencilerinden daha başarılı performans gösterdiklerini ortaya koymuştur. Regresyon analizleri, birinci sınıflarda FF'nin anlamlı ve anlamsız kelime okuma becerilerini önemli ölçüde yordadığını göstermiştir. İkinci sınıflarda ise, FB ve HOTI'nin anlamlı kelime okuma başarısına önemli katkıda bulunduğu görülmüştür. Bulgular, sınıf düzeyi arttıkça kelime okuma başarısını belirlemede FF'nin etkisi azalırken, FB ve HOTI'nin öneminin arttığını göstermiştir. In Turkey, Kurdish is one of the most spoken languages after Turkish; however, there is not enough knowledge regarding Kurdish-Turkish successive bilingual children's literacy development. Hence, the current study explored the role of component processes, phonological awareness (PA), phonological memory (PM), rapid automatized naming (RAN), and vocabulary, in predicting real word reading (WRD) and pseud-word reading (PWD) abilities of Kurdish-Turkish bilingual students learning to read in Turkish. Adopting a cross-sectional research design, it investigated the relationships between reading-related components and reading outcomes by referring to the differences between grade levels. Besides, the role of linguistic and cognitive factors in contributing to word-level reading performance was explored through multiple and hierarchical regression analyses across grades. Participants were 81 Kurdish-Turkish bilingual children attending Grade 1 and Grade 2. They were tested on a battery of literacy measures in Turkish. The results indicated that second graders significantly performed better at all of the tasks compared to first graders with the exception of vocabulary. According to regression analyses, PA emerged as the strongest predictor of dependent measures assessing word reading ability at Grade 1. PM and RAN were found to be significant contributors to WRD abilities at Grade 2. Taken together, the findings of the study have shown that as the grade level increased, PA tended to lose its strength whereas PM and RAN gained more importance in predicting word reading success.
Collections