Self-regulation in at-risk children: Exploring factors that affect cognitive functions in refugee children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünya genelinde her geçen yıl mülteci çocukların sayısı, yaşadıkları psikolojik ve bilişsel problemlerle birlikte artmaktadır. Mültecilik içinde şiddetli travmatik deneyimler barındıran kaotik bir yaşantı olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın temel amacı mültecilik deneyimindeki travmatik ve kaotik etmenleri tanımlamak ve bu etmenlerin çocukların bilişsel fonksiyonlarına etkilerini Türkiye'ye yerleşmiş Suriyeli çocuklar ile araştırmaktır. Özellikle görsel işler bellek, ket vurma ve bilişsel esneklik fonksiyonları ölçülmüştür. Mültecilik deneyimindeki ev kaosunu ölçmek için bir yöntem önerilmektedir. Otuz dört 7 ve 13 yaş arası Suriyeli ve kırk Türk çocuk ebeveyni ile birlikte çalışmaya katılmıştır. Katılımcı çocuklara Children Color Trials Test, Heart and Flowers Task ve Corsi Block Tapping Task uygulanmıştır. Çocukların Türkçe yeterliliği bilişsel fonksiyonları açıklamakta en güçlü etmendir. Travma ve ev kaosu, anne depresyonu ve algılanan sosyal desteği ile birlikte, bilişsel fonksiyonlarla ilişkili çıkmıştır. Çalışmanın sonuçlarının alana akademik ve klinik çıkarımları tartışılmıştır. The number of refugee children is increasing every year all around the globe, along with their suffering from psychological and cognitive problems. Refugee experience may be characterized with chaos which includes multiple extreme traumatic life events. In the present study, the primary aim was to operationally define the traumatic and chaotic components of the refugee experience and to explore their effects on children's cognitive functioning; visual working memory, inhibition, and shifting, in the sample of Syrian refugee children relocated in Turkey. 34 Syrian children (7- to 13-year-old) and 40 age-matched locals participated in the study with their parents. TIFALDI Receptive Vocabulary Subscale, Color Trials Test 1-2, Heart and Flowers Task and the computerized Corsi Block Tapping Task were administered to participant children. Turkish receptive vocabulary was the strongest predictor of executive functioning. Trauma and household chaos, in addition to maternal depression and perceived social support, were significantly related to children's executive functioning. Academic and clinical implications of the study were discussed.
Collections