Elf-awareness in teacher training: Perspectives of pre-service language teachers in an efl context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İngiliz Dili Eğitimi alanında güncel tartışma konularından biri olan Ortak Dil Olarak İngilizce'nin (ODİ) dünya çapında İngilizce öğretmenlerinin dil ve öğretme algıları üzerinde direkt etkisi olmuştur. Yabancı dil öğretmenleriyle birçok ODİ çalışması yapılmasına rağmen, hizmet öncesi dil öğretmenlerin modern dünya kavramı olarak ODİ algılarına ve üniversitedeki eğitim programlarında bu algıları geliştirerek nasıl farkındalık kazandıklarına dayalı az çalışma bulunmaktadır. Literatür incelemesinden sonra, bu tez çalışması; gönüllü dört katılımcının üniversitedeki son dönemlerinde aldığı ODİ Farkındalığı Oluşturan Öğretmen Eğitimi adlı seçmeli lisans dersi kapsamında ODİ, ODİ pedagojisi ve ODİ Farkındalığı sağlayan öğretmen eğitimi algılarını keşfetmeyi amaçlar. Kişisel ve grup mülakatları, sınıf içi ve çevrimiçi tartışmalar, çevrimiçi portal girdileri ve ders görevlendirmeleriyle veri toplanmıştır. Veride tema, içerik ve doküman analizi uygulandıktan sonra tekrar eden tema ve örüntüler; hizmet öncesi öğretmenlerin ODİ kavramı ve ODİ'nin eğitime entegre edilmesi hakkındaki son durum görüşleri, bu algıların ders planlarına yansıması; genişleyen halka ülkelerinden biri olan ve İngilizce'nin yabancı dil olarak öğrenildiği ve öğretildiği Türkiye bağlamında staj dersi yoluyla katılımcıların ODİ tecrübeleri ve son olarak ODİ farkındalığı üzerine bir dönemlik teorik eğitim sonucunda ODİ pedagojisi ve ODİ Farkındalığı Oluşturan Öğretmen Eğitimi dersi hakkındaki görüşlerini göstermek amacıyla Bulgular bölümü altında organize edilmiştir. As being one of latest discussion topics in the field of English Language Teaching (ELT), English as a Lingua Franca (ELF) has a direct influence on ELT teachers' perceptions on language and teaching around the world. Although many ELF studies were conducted with in-service language teachers, fewer studies were found based on pre-service ELT teachers' perceptions on ELF as a modern world concept and how they raise awareness by developing these perspectives in their teacher training programs at university. After inspecting the literature on the issue, the current study aims to find out pre-service language teachers' perceptions on ELF, ELF-aware pedagogy and ELF-aware teacher training within the scope of an elective undergraduate course named ELF-Aware Teacher Education that four volunteer participants took in their last semester at university. The data were collected through personal and group interviews, in-class and online discussions, online portal entries and course assignments. After thematic, content and document analyses were carried out on data, repeated themes and patterns were organized under the Findings section to demonstrate the pre-service teachers' final perceptions on ELF, integration of ELF in teaching, the reflections of these perceptions on lesson designs; and their real-life ELF experiences through practicum in Turkish context where English is learned and taught as a foreign language as being one of the expanding circle countries, along with their remarks on ELF-aware pedagogy and the ELF-aware teacher education course at the end of the one-semester theoretical training on ELF-awareness.
Collections