Erol Akyavaş`ın gelenekle somutlaşan resimlerinde karşılaştırmalı kompozisyon çözümlemeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmadaki amaç, Erol Akyavaş resminin analizine farklı bir yaklaşım ve bakış açısı getirerek sanatçının eserlerini kompozisyon kurguları açısından sınıflandırarak, bu kompozisyon kullanımlarını geleneksel kaynaklarla karşılaştırmak ve resimlerinin analizine daha farklı bir bakış açısı getirerek akademik literatüre katkıda bulunmaktır. Bu tez çalışması dört bölümden oluşmaktadır.İlk bölümde Erol Akyavaş?ın kompozisyon kurgularının karşılaştırılacağı Tezhip Sanatı ve minyatürler hakkında literatür taraması yapılarak Tezhip ve Topografik minyatürlerde kullanılan kompozisyon kalıpları saptanmıştır. Tespit edilen kompozisyon kullanımları ile ilgili örnekler verilerek çözümlemeleri yapılmıştır. İkinci bölüm ise Erol Akyavaş?ın yaşamı ve sanat anlayışı incelenmiş, yaşam felsefesi ve sanat anlayışı arasında bir bağ kurularak geleneksel etkili resimlerinde, gelenekle ilgili nelerden daha çok etkilendiği ve bu etkileşimleri sanatına nasıl taşıdığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Üçüncü bölümde Minyatür ve Tezhip Sanatı incelenerek, kullanılan kompozisyon kalıpları saptanmıştır. Akyavaş?ın geometrik kurgulu kompozisyonlarıyla, Tezhip sanatında kullanılan kompozisyonlar birebir karşılaştırılarak benzerlikler saptanmıştır. Mimari kurgulu resimlerinde özellikle topografik minyatürlerden etkilenen Akyavaş?ın bu tip resimlerinin kompozisyonları da topografik şehir minyatürleriyle karşılaştırılarak çözümlemeye çalışılmıştır.. Ayrıca sanatçının sıkça kullandığı bazı formların da minyatür kaynaklı olup olmadığı incelenerek, sanatçının minyatür sanatına ait bazı formları kendi sanatında nasıl dönüştürdüğü ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Dördüncü ve son bölümde ise uygulama çalışmaları yer almaktadır. Tez yazımı sırasında elde edilen bilgiler ışığında, Hat, Tezhip ve Tasavvuf Felsefesinden de faydalanılarak özgün bir üslup oluşturulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda Erol Akyavaş?ın topografik minyatürlerden kompozisyon düzeni ve imgesel anlamda nasıl etkilendiği, Hat sanatındaki kaligrafik formları kullanımının yanında Tezhip Sanatındaki kompozisyon kullanımlarından nasıl etkilendiği ve sanatına nasıl yansıttığı araştırılmış, Akyavaş resmi analizinde karşılaşılan genel saptamaların dışında birebir ve somut karşılaştırmalar yapılmış, geleneği, sanatçının üslubuna nasıl ve hangi noktada dahil olduğu anlaşılmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Gelenek, kompozisyon, minyatür, tezhip The aim of this study is to search a different view point of Erol Akyavaş?s Paintings and to make contribution for acedemic literature by comparing the composition patterns of Tezhip and Topographic Minuatures and Erol Akyavaş?s compositions patterns. This thesis consists of four chapter. In the first chapter the composition patterns are determined which are using in Tezhip and Topographic Miniatures that compared with Erol Akyavaş?s composition patterns.And there are an examples and analysises about these composition patterns. In the second chapter, we tried to find out how Erol Akyavaş affacted from custom and what he carry from custom to his art by analysing his life and his understanding of art and philosophy of his life. In the third chapter minuatures and Tezhip Art have examined and the composition patterns which are using in Tezhip Art and minuatures have determined. The similarities between Akyavaş?s geometric compositions and Tezhip Art compositions have determined by comparing them. Akyavaş?s architecture geared compositions compared with the topographical city minuatures?s composition and these compositions have analyzed. Also, the forms that Akyavaş uses offently in his art have examined, if they velwed of minuatures or not, and we try to put forth how Akyavaş take this forms and change them in his art. Application studies takes part in the fourth chapter.By benefiting from Hat, Tezhip and Sufi Philsophy and in the light of the information obtained from thesis, I try to have a unique style of painting. End of study, we determined that how Erol Akyavaş affected from topographical minuatures composition layouts and how he affected about imaginary sense. As well as he uses the caligrafic forms in the Hat, how hw affected the using of composition patterns in Tezhip and how how reflect them to his art are examined. Encountered outside of the general observation of Erol Akyavaş?s art analyses, we determined that how Erol Akyavaş used the custom and how he change the custom art to his unique style art.Keywords: Custom, composition, minuature, tezhip
Collections