1950`lerden günümüze plastik bir olgu olarak ses ve ışığın çağdaş seramikte kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1950'lerden itibaren mekan, hareket, devinim, zaman gibi kavramlar, sanattayeni odak noktaları haline gelmiş, bir araştırma alanı olarak önem kazanmıştır.Bununla birlikte teknolojinin gelişmesiyle çeşitlenen yeni malzeme seçeneklerisanatçılar için yeni bir deneyleme ve yaratım alanı oluşturmuştur. Bu malzemelerdenolan ses ve ışık, çeşitli sanat disiplinlerinde farklı biçimlerle ele alınmıştır.Bu çalışmada `ses ve ışığın plastik bir olgu olarak ele alınması` ifadesi, temelmalzemesi seramik olan sanat yapıtlarında,ses ve ışığın mekansal, zamansal,sembolikanlamda ve kavram boyutunda incelenmesi ve araştırılmasını tanımlamaktadır.Ses aydınlanma çağı olarak bilinen Rönesansla birlikte müzikal anlamda resimsanatıyla ilişki içerisinde olmuş, devam eden süreçte diğer disiplinlerle etkileşiminedevam etmiştir. 1950'lilerde ise sanat ve sanatçının yenilik arayışı içinde yer bularaktek başına bir kavram olarak kullanılmaya başlamıştır. Işık ise sanatın oluşum vegelişim süreci içerisinde plastik bir değer olarak her zaman var olmuştur. Sanat tarihiiçerisinde ilk olarak resim sanatında görülen ışık, heykel sanatında ve mimaride üçboyutun algılanmasında önemli bir unsurdur.Işık, geçmişten günümüze seramikte de hem yüzeyde, hem rölyefte hem de üçboyutlu biçimlerde plastik bir değer olarak karşımıza çıkmaktadır. i20. yüzyılda teknolojik gelişmelerin ardından ses ve ışık artık sadece plastik birdeğer olarak değil bir malzeme olarak da sanatsal çalışmaların birer parçasıkonumundadır.Seramiğin sanatsal kimliğini kazanması 20. yüzyılın ikinci yarısındagerçekleştiğinden, ses ve ışık birer malzeme olarak seramikle diğer plastik sanatalanlarına göre daha geç tanışmıştır. Bu tanışmanın ardından geçen süre içerisinde,özellikle son yıllarda ses ve ışığın sanatçılar tarafından çeşitli seramik bünyelerlebirlikte kullanımı yaygınlaşmıştır. Malzeme olarak ses, ışık ve seramiğin birliktekullanılmasıyla meydana gelen plastik dil, bu çalışmanın konusudur. Seramikmalzeme, ses ve ışığın ayrı ayrı ve bir arada kullanıldığı sanatsal projeler ile bu ikimedyanın kendine has niteliklerinin getirdiği doğal sonuçların ötesinde bileşik birmedya oluşturarak yeni söylem ve içerik yaratmaktadır.Bu çalışmada, sözü edilen bu yeni plastik dil, çeşitli sanatçı örnekleriyle elealınmaktadır. Verilen örneklerden yola çıkılarak çeşitli kaynaklardan incelemearaştırma yöntemi aracılığıyla elde edilen veriler değerlendirilmiştir.Anahtar kelimeler: Seramik, Işık, Ses, Plastik Sanatlar, Disiplinler arası From the 1950s onwards, such concepts as space, movement, motion, and timehave become new focal points in art and gained importance as a field of research.However, new material options that diversified with the development of technologycreated a new field of experimentation and creation for artists. Sound and light,amongst such materials, were considered differently in various art disciplines.In the present study, `addressing sound and light as a plastic phenomenon`describes the review and investigation of sound and light in spatial, temporal,symbolic, and conceptual dimensions in artworks, the basic material of which areceramic.By the 1950s, the sound was incorporated into the quest for innovation by artand artists and utilized as a stand-alone concept outside the concept of music. Firstseen in the art of painting in the history of art, light is an important element inperceiving three dimensions in sculpture and architecture. So far, the light maintaineda plastic value in ceramics, as regards both surface and relief as well as threedimensional forms. Following technological developments in the 20th century, soundand light are now a part of artistic works not merely as a plastic value but also asmaterial. Because ceramics gained an artistic identity by the late 20th century,ceramics met sound and light as material comparatively later. Subsequently, the use ofsound and light by artists on various ceramic bodies became widespread recently. The subject of this study is the plastic language formed by using sound, light, and ceramicaltogether as material. This creates a new discourse and content by creating acomposite media beyond natural outcomes of the unique qualities of the three media.In this study, the aforementioned plastic language is discussed with examplesfrom various artists. Data obtained via the research method were evaluated based onthose examples.Keywords: Ceramics, Light, Sound, Plastic Arts, Interdisciplinary
Collections