Tahtacı düğünlerinde semah dönmek: Antalya ili Manavgat ilçesi Kalemler köyü örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kültür özü itibari ile içerisinde taşıdığı kodlarla devamını sağlamaktadır. Bu kodların devamını sağlayan toplumsal düzen, bunun en büyük denetimcisidir. Bu kültür kodları zaman içerisinde, toplumsal düzen ve hayat şartları ile değişebilmektedir. Bu kodları saklayan belli kültüre ait insanlar bunun en büyük koruyucusudur.Alevilik değince akla Hz. Ali'yi seven ve onun yolunu benimsemiş insanlar akla gelmektedir. Bu kültürün içerisinde var olan bir ritüeller den biri ise semahtır. Türkiye sınırları içerisinde yaşayan Alevi toplulukları özellikle cumhuriyet döneminden itibaren bir kimlik mücadelesi içerisine girmiştir. Tekke ve zaviyeler kanunu ile başlayan bu süreç kapalı bir toplum yapısına sahip olan Alevi inancına mensup bireylerin yaşam ve dini ibadet formlarının ifade ediş biçimlerinin değişmesine yol açmıştır. Cem evlerinin kapatılması ve 1950' de başlayan göç dalgası ülkemizde yaşayan Alevi nüfusunun dağılmasına sebebiyet vermiştir. Globalleşme ve küresel etkileşim sonucu kimlik sorunu ortaya çıkmış, Alevi inancına mensup bireyler kimliklerini ifade etme yollarına başvurmuşlardır. Toplumlar kültürel beleklerini çeşitli gelenek ve görenekleri sayesinde geleceğe aktarırlar. Bu gelenek ve görenekler zaman içerisinde çeşitli kültürel etkileşimler ile değişime uğrayabilirler.Bu çalışmada kültürel kimlik ifadesi olarak, (Antalya ili Manavgat ilçesi Kalemler Köyü) Tahtacı düğünlerinde semah dönmek ritüeli ele alınmıştır. Bu araştırmanın amacı, dini bir ayin olan semah ritüelinin, Antalya ili Manavgat İlçesi Kalemler Köyü'nde bir düğün uygulamasında yer almasının nedenlerini açıklamaktır. Elde edilen veriler, örnek olay incelemesi ve betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmış, verilerin elde edilmesinde ise sahada gözlem teknikleri uygulanmıştır Culture is carried forward by the heritage codes to further generations. Social order of a society where it secures this transfer is at the same time the biggest auditor of these codes. These cultural codes might change over time due to the changes in social orders and living conditions of a society. People who inherited these cultural codes are at the same time the biggest protectors of these cultural heritage.First thing come to minds with the word `Alevism` are the people who loves Ali and who are adherent to teachings of Ali. One of the ritual of Alevism culture is `Semah`. Alevi communities who are used to live in Turkey's borders has been into an identity striving especially since establishment of the Republic of Turkey. This process was earlier started by Law No.677 abolished dervish lodges (Tekke ve zaviyeler) and more deeply this law caused major changes in way of experessing of both life style and religios rituals of Alevi communities who were inteded to be a close community. The closing down of Cem Houses and at the same time migration wave to Turkey in 1950s caused Alevi communities resided in Turkey to fall apart. Because of globalism and cultural interactions Alevi communities has started to have an identity problem have tried to find new ways to express their identity.Socities transfer their social storage to the future generations by customs and tradtions. These customs and traditions might change over the time due to interactions with other cultures, customs and traditions. The aim of this study is to contextualize dansing Semah (semah dönmek) ritual in Tahtaci weddings (Antalya province, Manavgat County, Kalemler Village) and explain the reasons why a religious ritual (Semah) was appeared in a wedding in Kalemer Village (Antalya province, Manavgat County). Obtained data was construed with the case study and descriptive analysis method and direkt observation method in the field area is used to get the data.Keywords: Alevism, Tahtaci, Identity, Semah
Collections