Stil sanat ve tasarım ilişkisinin motosiklet tasarımı üzerinden uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanat insanlık tarihi boyunca insanlığa hep eşlik etmiştir. Savaşlar, teknolojik gelişmeler ve toplumsal hareketler insanlığa yön verdiği gibi sanata da yön vermiştir. Günümüzde sanat, sadece güzel sanatlar olarak kalmamış daha da yayılarak başka dallar ve kollar oluşturmuştur. Modern hayatın ihtiyaçları doğrultusunda şekil alarak ürünler de üretmiştir. Grafik tasarım ve moda tasarımı bunun için iyi birer örnektir. Bu alanda bir başka örnek ise endüstriyel tasarımdır. Endüstriyel tasarım, sanattan bağımsız, ancak estetik değerler doğrultusunda sanat ile ilişkili bir alan olması açısından oldukça önemli ve dikkate değerdir.Günümüz tasarım anlayışının gelişimi, I. Dünya Savaşından bu yana çok yol kat etmemiş, günümüzde de ergonomik, ekonomik ve işlevsel temellere bağlı kalınmıştır. Endüstriyel tasarım, estetik değerler açısından sanat ile ilişkili bir alan olmasına rağmen doğrudan bir etkileşim gözlenmemektedir. Öte yandan sanat yıllar içerisinde biriktirdiği teorik ve pratik yöntemleri ile birçok alanda üretimlere katkıda bulunmaktadır.Bu tez sanat akımları ile ürün tasarımı sürecinin bir arada uygulanmasını ele almaktadır. Araştırma ve uygulama için günümüzde aktif olarak kullanılan motosiklet ürününe odaklanmaktadır. Motosiklet tasarımlarını sanatsal açıdan ele alarak -tasarım ilkeleri (ritim, denge, oran-orantı/ölçek, vurgu, zıtlık, bütünlük, hiyerarşi) gibi sanat akımlarının sahip oldukları özgün estetik değerleri ile inceleyip uygulamayı amaçlamaktadır. Bu yolla motosiklet tasarımı üzerinde görsel denemeler yapılarak sanat ve tasarım ilişkisinin uygulama boyutunda araştırılması amaçlanmaktadır. Bunlarla birlikte yapılan teorik ve pratik çalışmalar ile tasarım süreci ve tasarım yöntemleri üzerine eklenebilecek katkıların saptanması açısından araştırma önem arz etmektedir.Buradaki öncelikli kapsam, yapacağımız araştırmalar ile motosiklet tasarımını sanat ve tasarım bağlamında irdeleyip, tekrardan bu bakış açısı ile görsel olarak tasarlamaktır. Bu süreçte üç sanat akımının özelliklerini ele alınarak üç farklı motosiklet tasarımı ortaya koymayı amaçlamaktadır. Art has always accompanied humanity throughout human history. Warfare, technological developments and social movements have given direction to mankind as well as art. Today, art is not only fine arts but also spreads and creates other branches and sub-branches. It is formed according to modern life's needs and it produces products. Graphic design is a good example for this. Another area is industrial design. Industrial design while distinct from art, it intercommunicates aesthetic values within, is important and remarkable.The development of contemporary design concept hasn't changed much since the First World War, and today it is still bounded to ergonomic, economic and functional bases. Although industrial design is a field related to art in terms of aesthetic values, direct interaction is not observed. On the other hand, art has contributed to many field productions with its theoretical and practical methods accumulated over the years.This study examines the design principles through artistic perception. In order to investigate and apply this, the motorcycle products actively used today are focused on. By examining motorcycle designs in art perspective namely design principles (rhythm, balance, rate ratio/scale, emphasis, contrast, integrity, hierarchy) and analyses typical aesthetic values within different art movements. In this way, by making experiments on motorcycle design, aims to investigate the relationship between art and design. Furthermore I aim to define design principles through art & style perception in the shaping process. I want to determine what kind of contribution it can make to the design process and design methods through practical and theoretical studies.In this thesis we will be covering the examination of motorcycle design in terms of art and design, and based upon this analysis redesign motorcycle. Scope is, this thesis aims to present three different motorcycle designs by taking into account the characteristics of three art movements.
Collections