Gençlerde (17-24 yaş) tenis becerisine etki eden faktörlerin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Beceri ediniminde kondisyonel ve koordinatif özelliklerin etkisinin fazla olduğu bilinmektedir. Aynı zamanda daha önce edinilen becerilerin yeni bir beceriyi öğrenmede kolaylık sağladığı da bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı daha önce top ile ilgili sporlardan birini yapan gençlerle, spor yapmayan gençlerin tenis becerisi edinimine etki eden kondisyonel ve koordinatif faktörlerin incelenmesidir. Çalışmaya Akdeniz Üniversitesinde öğrenim gören 17-24 yaş arası toplam 32 erkek öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada 2 grup yer almaktadır. Grup 1 ; Geçmişte top ile oynanan sporlardan birini yapmış Beden eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencisi 17-24 yaş arası 17 kişiden oluşmaktadır Bu bireyler spor yapma düzeyini belirleme anketinden (51.4±16.9 %) puan almış öğrenciler arasından seçilmiştir. Grup 2; Geçmişte spor yapmamış Akdeniz Üniversitesinin diğer birimlerinde öğrenim gören 17-24 yaş arası 15 kişiden oluşmuştur. 1. ve 2. gruba 8 haftalık tenis eğitimi verilmiştir. Eğitim süresince her iki gruba da ön-test, ara-test ve son-test uygulamıştır. Yapılan testler El Kavrama Kuvveti, Durarak Uzun Atlama, Esneklik, Çabukluk, Reaksiyon Süresi, Denge, Koordinasyon testi ve tenis beceri (Hewitt) testleridir. 1. ve 2. gruplar karşılaştırıldığında; 1.2.3. ölçümlerde Görsel ve İşitsel Reaksiyon süresi, Baskın ve Çekinik El Kavrama Kuvveti, Çeviklik, Denge, % Yağ ölçümleri arasında anlamlı fark bulunmazken 1.2.3. ölçümlerde Durarak Uzun Atlama parametresinde 1. grubun lehine anlamlı fark bulunmuştur(P<0,05). 1. ve 2. grup arasında 1. ölçümlerde 1. grubun lehine Esneklik ve Baskın El Koordinasyonu parametrelerinde anlamlı fark bulunmuştur(P<0,05). 1. ve 2. grup arasında 2. ölçümlerde 1. grubun lehine Çekinik El Koordinasyonu ve Çeviklik parametresine anlamlı fark bulunmuştur. 1. ve 2. grup arasında 3. ölçümlerde 1. grubun lehine Esneklik, Çekinik El Koordinasyon parametresinde anlamlı fark bulunmuştur(P<0,05). 1. grupta; 1. ölçümle 3. ölçüm arasında 3. ölçüm lehine anlamlı fark olan parametreler, Görsel Reaksiyon süresi, Çeviklik, Denge, Çekinik El Koordinasyonudur. 2. grupta; 1. ölçümle 3. ölçüm arasında 3. ölçüm lehine anlamlı fark olan parametreler, Denge ve Çekinik El Koordinasyonudur. Tenis Beceri Testi (Hewitt) sonuçlarına göre her iki grup arasında her üç ölçümde de anlamlı fark bulunmamasına karşılık tekrarlayan ölçümlere bakıldığında 1. ve 2. grubun birinci ve ikinci ölçümleri arasında 1. ölçüm lehine anlamlı fark bulunmuştur(P<0,05). Ayrıca 1. ve 2. grubun Tenis Beceri Testlerinde tekrarlayan ölçümler arasında yapılan varyans analizi sonucuna göre anlamlı fark bulunmamaktadır(P>0,05). Araştırma grubunun Tenis Beceri Testi ile Koordinasyon Testi arasında ilişki düzeylerine bakıldığında; 1. ölçümler arasında yüksek düzeyde ilişki (r=-0,61) bulunmuştur. 2. ölçümler arasında(r=-0,26) ve 3. ölçümler arasında (r=0,05) ilişki bulunmamıştır. Ancak Tenis Beceri Testi ortalamaları ile Koordinasyon Testi ortalamaları arasında r=-0,50 düzeyinde yüksek ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Beceri edinimi, Transfer, Tenis, Hewitt, Koordinasyon, Denge, El Kavrama Kuvveti, Reaksiyon Süresi, Çeviklik. iv ABSTRACT It is know that effect of condition and coordination characteristics are too much in skill acquisition. At the same time, it is knowing that skills which were acquired at first supply easiness while a new skill is learned. The aim of study was to determine condition and coardination characteristics which effect tennis skills in young played sports with ball and didn't play sports. Between 17and 24 ages totally 32 iiniverstiy students in Akdeniz University School of Physical Education and Sports participated our study voluntarily. Two grups were in our study. Group 1 was formed between 17 and 24 ages totally 15 students who played sports with ball in the past/These people were selected from between students scored (51.4±16.9) according to results of questionnaire. Group2 was formed between 17 and 24 ages totally 15 students who didn't play sports in the past. First and seconds grups took tennis education during 8 weeks. First, middle, last tennis was applied each grup during education. These tests are Hand Grip Strength, Standing Broad Jump, Flexibility, Agility, Reaction Time, Balance, Coordination Test and Tennis Skill Test(Hewitt). When 1. and 2. groups compared; A significant difference between wasn't found in Visual and Auditory Reaction Time, Dominant ve Resesive Hand Grip Strength, Agility, Balance, Fat %. A significant difference between was found Standing Broad Jump(P<0,05). A significant difference between was found 1. and 2. groups in 1. measures Flexibility and Dominant Hand Grip Strength(P<0,05). A significant difference between was found 1. and 2. groups in 2. measures Resesive Hand Coordination, Agility(P<0,05). A significant difference between was found 1. and 2. groups in 3. measures Flexibility, Resesive Hand Coordination(P<0,05). 1. group; A significant difference between was found in 1. measures and 3. measures Visual Reaction, Agility, Balance, Resesive Hand Coordination(P<0,05). 2. group; A significant difference between was found in 1. measures and 2. measures Balance and Resesive Hand Coordination(P<0,05). Although, a significent difference wasn't found between 2 grups according to the results of tennis skills tests, it was found between 1. and 2. measures of 1. and 2. grups(P<0,05). Besides, a significent difference wasn't found between 3 measures according to result of varyans analize in tennis skill tests. Measures of research group; Between corelation Total of Tenis Skill Test with Mean of Coordination Test: r=-0,61 in 1. measures, r=-0,26 in 2. measures, r=0,05 in 3. measures. Corelation level high was found between 1.2. and 3. Mean of Tenis Skill Test with 1.2.3. Mean of Coordinatin Test (r=-0,50). Keywords: Skiil acqusition, Transfer, Tennis, Hewitt, Flexibility, Agility, Reaction Time, Balance, Coordination, Hand Grip Strength.
Collections